40.
Klangfärg och spelteknik i ett stycke
Ta med ditt instrument, prova på alternativa spelsätt och fokusera på klangfärg (timbre). Skapa ett gemensamt musikstycke i klassen. Garanterat nytt och roligt!
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att prova på alternativa speltekniker på ditt instrument (eng. extended techniques, ungefär "utökade spelsätt"). Att skapa ett stycke utgående från nya spelsätt. Att delta i ett gemensamt kreativt arbete.
Konkret resultat
Ett improvisatoriskt musikstycke med många olika speltekniker. Spännande blandningar av klangfärger.
Förberedelse
Eleverna ska ha med sina instrument till lektionen. Instrument som finns i klassrummet, exempelvis små slagverk, kan vara bra som komplement. Se till att boka tillräckligt många rum så att ni kan arbeta i smågrupper. Grupper på mellan tre och åtta personer fungerar bäst.
(Planeringen utgår från gruppundervisning på musikskolan i ämnen som "musikens grunder", "gestaltning av musik" eller "musikteori", övers. anm.)
Instruktioner
• Prata om begrepp som klangfärg (timbre) och "alternativ spelteknik" (eng. extended technique). Lyssna på exempel och titta på partitur. Lämpliga musikverk är till exempel "Threnos för Hiroshimas offer" av Krzysztof Penderecki och "NoaNoa" av Kaija Saariaho.
• Till nästa gång får eleverna i läxa: "Fråga din instrumentallärare om alternativa speltekniker för ditt instrument och öva på att spela dem". Det här fungerar speciellt bra om instrumentalundervisningen på musikskolan är i enskild form.
• Nästa gång gruppen möts presenterar eleverna i tur och ordning alternativa speltekniker på sina instrument. Det går bra att visa en video om någon inte vill spela själv.
• Skapa musik tillsammans utifrån de alternativa speltekniker som ni presenterat. Dela in er i smågrupper om det behövs. Tips! Sätt fantasin igång genom att använda bilder, målningar, berättelser eller dikter som inspiration. Det är också möjligt att först skriva en berättelse i grupp.
• Tips! Gör stycket i flera små delar. Låt varje del utgå från en idé av olika sort, exempelvis text, klangfärg, harmoni, melodi, rytm, kontrapunkt, stämning och känslor med mera.
• Arbetet får gärna omfatta flera lektioner, 30-45 minuter åt gången. Avsluta alltid lektionen med att spela in det halvfärdiga stycket. Nästa lektion är det lättare att komma igång då man har inspelningen som stöd.
• Inspelningen är även ett bra verktyg då man vill utveckla stycket. Lyssna på inspelningen, fundera på dramaturgi och timing.
• Läraren hjälper till med det kreativa arbetet genom att ställa frågor. Säg ja till idéer och spinn vidare med nya frågor: "Vad händer sen?".
• Det färdiga verket kan framföras på en konsert. Alternativt: spela in stycket på video och skicka den färdiga videofilen till alla i klassen så att man kan se på den hemma.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Att lyssna på:
Penderecki: Threnos för Hiroshimas offer
Saariaho: Noa Noa.
Ytterligare kommentarer om övningen
Barn och unga är nyfikna och öppensinnade, de tycker att nya speltekniker är roliga.
Att prova på alternativa speltekniker påverkar elevers attityder till nutida konstmusik, ofta positivt.
Instrumentallärare har berättat att vissa elever lärt sig slappna av mer då de provat på annorlunda spelsätt.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med