33.
En kort ackordföljd
En enkel harmoniövning där man dels utgår från färdigt material och dels får skapa eget.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära känna ackord genom att komponera.
Konkret resultat
Korta melodislingor som skapats utifrån ackord. Om man vill kan man arbeta vidare på musiken och komponera ett helt stycke.
Förberedelse
Läraren gör upp en lista på ackord som passar för elevgruppens kunskapsnivå, förslagsvis 8–15 ackord.
Instruktioner
- Eleverna får jobba parvis eller enskilt. Dela ut listan på ackord och låt eleverna välja ut ackord som verkar intressanta.
- Läraren kan exempelvis göra upp en lista på 8–15 ackord, varav eleverna väljer tre till sju. Sedan ska eleverna sätta ackorden i en valfri ordning. En mellansvår uppsättning av ackord kan innefatta olika treklanger (dur, moll, förminskad och överstigande). En avancerad uppsättning kan dessutom innefatta tonartsfrämmande ackord, fyrklanger och omvändningar. Det går lika bra att skapa egna ackord, utan en lista, om eleverna så vill. Då kan läraren dela ut ackordlistan bara till dem som föredrar färdiga alternativ att utgå från.
- Välj en taktart. Tänk på den harmoniska rytmen, alla ackord behöver inte vara lika långa. Varje elev arbetar för sig, det vill säga att man kan välja taktarten oberoende av andra.
- Skriv en melodi som passar ihop med ackordföljden. Fundera på instrument och bestäm en besättning för musiken. Melodin och ackorden kan transponeras vid behov.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Alla ska ha ett harmoni-instrument av något slag som de får använda.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen kan utföras antingen med steganalys (romerska siffror) eller med ackordbeteckningar.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med