33.
Pieni sointukierto
Tämä on osittain annettuun materiaaliin perustuva helppo sointutehtävä, jonka lopputuloksena on kuitenkin omintakeinen sävellys.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Soinnut tutuiksi itse säveltämällä
Konkreettinen tuotos
Lyhyitä, sointuihin pohjautuvia melodiakatkelmia, joita voidaan jatkaa kokonaisiksi sävellyksiksi
Valmistautuminen
Opettaja listaa ryhmän tasolle sopivia sointuja noin 8-15 kpl.
Työskentelyn eteneminen
- Oppilaat valitsevat parityönä tai yksin opettajan antamista soinnuista mielestään kiinnostavimmat.
- Opettaja voi antaa esimerkiksi 8-15 sointua, joista oppilaiden tulee valita 3-7 kpl ja laittaa ne haluamaansa järjestykseen. Soinnut voivat olla hieman edistyneemmillä erilaatuisia (D, m, Y ja vä), edistyneillä mukana myös muunnesoinnut, nelisoinnut ja sointujen käännökset. Oppilaat voivat halutessaan myös säveltää soinnut alusta asti itse, ja opettaja voi tarjota vaihtoehtoja vain niitä toivoville.
- Päätetään tahtiosoitus. Kiinnitetään huomiota harmoniseen rytmiin, kaikkien sointujen ei tarvitse olla yhtä pitkiä. Jokainen oppilas voi tehdä omaa työtään, jolloin kaikilla on oma tahtiosoitus.
- Seuraavaksi sointukiertoon voidaan säveltää melodia ja miettiä instrumentaatio. Melodian ja soinnut voi tarvittaessa transponoida.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Jokaisella tulee olla käytössään harmoniasoitin jossain muodossa.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävän voi toteuttaa sointuasteilla ja/tai sointumerkeillä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä