62.
En musiksaga
Gör musik till en saga. Sagan kan vara en berättelse påhittad av elevgruppen eller en färdigskriven saga. Framför musiksagan i en konsert, på musikskolan eller i förskolan.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att öva dramaturgiskt tänkande; att träna samarbetsförmåga; att träna instrumentkunskap; att lära sig om musikaliska element och musikens uppbyggnad inom samtida konstmusik genom att skapa själv; att stärka självförtoendet och självkänslan; att lära sig musikaliska begrepp.
Konkret resultat
En musiksaga och ett framförande.
Instruktioner
• Lyssna på befintliga musikverk (före start eller medan arbetet pågår):
Sergej Prokofjev: Peter och vargen
Sakari Raappana: R.A.P. (Ruma ankanpoikanen); musik till en saga av H C Andersen
• Skriv en saga i klassen eller välj en befintlig saga, till exempel "Den mycket hungriga larven" av Eric Carle.
• Läs högt och ta tid på sagan.
• Analysera handlingen och dela in sagan i avsnitt. Var ligger höjdpunkten?
• Tänk ut en preliminär besättning för musiksagan.
• Diskutera, fundera och planera: Finns det en berättare i ensemblen som läser högt? Eller skildras berättelsen med bilder och dans? Eller delar man ut sagan i skriven form på ett programblad?
• Sätt igång med komposition. Beroende på elevgruppen kan man bestämma att komponera i helklass, parvis eller enskilt. Olika avsnitt i sagan kan få varsin egen stil.
• Är det meningen att musiksagan ska skrivas i noter eller noterar man musiken istället som ett grafiskt partitur eller som en skriftlig beskrivning? Det går även bra att blanda olika slag av notation.
• Fundera på vilka typer av musikaliska idéer som ska ingå musiksagan. Följer musiken handlingen eller utgör musiken en kontrast? Eller växlar musikens roll från avsnitt till avsnitt?
• Läraren kan be eleverna fundera om det finns ett avsnitt där man kan använda dissonanser i harmoniken. Till exempel: dissonanta intervall så som sekunder och septimer (små eller stora); dissonanta ackord eller kluster. Skulle det vara möjligt att förstärka stämningen i musiksagan med olika klangfärger? Till exempel: ett pressat ljud med stråke (eng. overpressure); att spela "bakom" strängstallet; Bartókpizzicato; flatterzunge för blåsinstrument; ploppljud från ett munstycke till ett bleckblåsinstrument; glissando; att "preparera" ett piano med papper; att skrapa bassträngarna på ett piano med ett kreditkort; att spela på pianosträngar med slagverksklubbor; och så vidare.
• Under arbetets gång kan man diskutera och ställa frågor om musikstil, musikens textur och kompositionsteknik. Se till varje enskilt avsnitt i sagan och fundera vilken arbetsmetod som passar bäst.
• Framför musiksagan när den är klar, förslagsvis på en förskola som ligger i närheten.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Befintliga verk:
Sergej Prokofjev: Peter och vargen
Sakari Raappana: R.A.P. (Ruma ankanpoikanen)
Ytterligare kommentarer om övningen
Det är bra om läraren ställer frågor till eleverna under kompositionsprocessens gång. Syftet med frågorna är att stötta samarbetet och att aktivera eleverna till att skapa nya idéer. När läraren berömmer elevernas idéer vågar eleverna vara mer kreativa.
Kom ihåg att beakta upphovsrätten när du använder en text.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med