Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


62.

En musiksaga

Gör musik till en saga. Sagan kan vara en berättelse påhittad av elevgruppen eller en färdigskriven saga. Framför musiksagan i en konsert, på musikskolan eller i förskolan.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att öva dramaturgiskt tänkande; att träna samarbetsförmåga; att träna instrumentkunskap; att lära sig om musikaliska element och musikens uppbyggnad inom samtida konstmusik genom att skapa själv; att stärka självförtoendet och självkänslan; att lära sig musikaliska begrepp.

Konkret resultat

En musiksaga och ett framförande.

Instruktioner

• Lyssna på befintliga musikverk (före start eller medan arbetet pågår):
Sergej Prokofjev: Peter och vargen
Sakari Raappana: R.A.P. (Ruma ankanpoikanen); musik till en saga av H C Andersen

• Skriv en saga i klassen eller välj en befintlig saga, till exempel "Den mycket hungriga larven" av Eric Carle.

• Läs högt och ta tid på sagan.

• Analysera handlingen och dela in sagan i avsnitt. Var ligger höjdpunkten?

• Tänk ut en preliminär besättning för musiksagan.

• Diskutera, fundera och planera: Finns det en berättare i ensemblen som läser högt? Eller skildras berättelsen med bilder och dans? Eller delar man ut sagan i skriven form på ett programblad?

• Sätt igång med komposition. Beroende på elevgruppen kan man bestämma att komponera i helklass, parvis eller enskilt. Olika avsnitt i sagan kan få varsin egen stil.

• Är det meningen att musiksagan ska skrivas i noter eller noterar man musiken istället som ett grafiskt partitur eller som en skriftlig beskrivning? Det går även bra att blanda olika slag av notation.

• Fundera på vilka typer av musikaliska idéer som ska ingå musiksagan. Följer musiken handlingen eller utgör musiken en kontrast? Eller växlar musikens roll från avsnitt till avsnitt?

• Läraren kan be eleverna fundera om det finns ett avsnitt där man kan använda dissonanser i harmoniken. Till exempel: dissonanta intervall så som sekunder och septimer (små eller stora); dissonanta ackord eller kluster. Skulle det vara möjligt att förstärka stämningen i musiksagan med olika klangfärger? Till exempel: ett pressat ljud med stråke (eng. overpressure); att spela "bakom" strängstallet; Bartókpizzicato; flatterzunge för blåsinstrument; ploppljud från ett munstycke till ett bleckblåsinstrument; glissando; att "preparera" ett piano med papper; att skrapa bassträngarna på ett piano med ett kreditkort; att spela på pianosträngar med slagverksklubbor; och så vidare.

• Under arbetets gång kan man diskutera och ställa frågor om musikstil, musikens textur och kompositionsteknik. Se till varje enskilt avsnitt i sagan och fundera vilken arbetsmetod som passar bäst.

• Framför musiksagan när den är klar, förslagsvis på en förskola som ligger i närheten.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Befintliga verk:

Sergej Prokofjev: Peter och vargen
Sakari Raappana: R.A.P. (Ruma ankanpoikanen)

Ytterligare kommentarer om övningen

Det är bra om läraren ställer frågor till eleverna under kompositionsprocessens gång. Syftet med frågorna är att stötta samarbetet och att aktivera eleverna till att skapa nya idéer. När läraren berömmer elevernas idéer vågar eleverna vara mer kreativa.

Kom ihåg att beakta upphovsrätten när du använder en text.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER