Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


69.

Förberedande improvisationsövning: En i gruppen spelar

Kom igång med improvisation i en rolig övning. Följ gruppen och reagera.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att våga improvisera i grupp.

Att lära sig att ge och ta plats.

Konkret resultat

Små improvisationer.

Förberedelse

Börja med att göra övningen som en rörelseövning (eventuellt med musik i bakgrunden).

Ledaren berättar hur många i gruppen går omkring på en gång. Exempelvis: "En går!" Då ska en person ta intiativet och gå omkring medan resten står stilla. Om personen sedan stannar ska någon annan ta över och börja gå. (Ordningen ska inte bestämmas i förväg.)

Alla i gruppen iakttar varandra hela tiden.

Då och då kan ledaren säga: "Alla går!"

Sedan exempelvis: "Två går!"

Testa ropa ut vilket som helst antal från en deltagare till alla. (Mera exempel: En person i gruppen står först stilla men börjar sedan gå omkring – nu måste någon annan i gruppen genast stanna. Deltagarna får inte prata sinsemellan.)

Instruktioner

Gör en variation på övningen med instrument:

• Ledaren ropar: "En spelar!". Nu ska det hela tiden finnas en person i gruppen som improviserar musik. Om en person slutar spela ska någon annan ta över. (I en försiktigare grupp är det bra att börja med till exempel "tre spelar".)

• Emellanåt spelar alla deltagare.

• Emellanåt spelar alla utom en.

• Emellanåt spelar tre, och så vidare.

• Tips! Läraren kan be eleverna att imitera rytmer, klangfärger eller melodiska idéer som uppkommer i gruppen. Till exempel: upprepa en snabb knackning som någon annan spelat, eller härma ett luftigt sus.

• En möjlighet är att improvisera utifrån ett känsloläge eller ett tema (exempelvis: mild, häftig, spännande, lugnande, "undervattensmusik", isig, blåsig och så vidare).

• En annan möjlighet är att bestämma vilka toner som får användas i improvisationen.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Övningen kan utföras med föremål som finns i klassen (eng. found objects), med rösten, med elevernas instrument eller med klassinstrument (till exempel rytminstrument och klangspel).

Ytterligare kommentarer om övningen

Övningen härstammar från Konstuniversitetet Sibelius-Akademin och från kursen "luovat muusikontaidot" (ung. kreativa musikerfärdigheter) där Riitta Tikkanen, lektor i musikpedagogik, och skådespelaren Elina Stirkkinen har utvecklat övningen. Det ursprungliga namnet på övningen är "yksi liikkuu, kaikki liikkuu" (ung. en rör sig, alla rör sig).

Deltagarna spelar solon i övningen på sätt och vis utan att lägga märke till det. Det väsentliga är gruppens gemensamma reaktionsförmåga och att man iakttar ljudet och rörelsen i gruppen. Uppmärksamheten riktas mot de andra i gruppen, inte mot det egna solot.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER