Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


48.

Grafisk notation utifrån lek och rörelse

Den här övningen är musikskapande i ett nötskal: Starta med lek och rör på kroppen. Fortsätt med teckningar och figurer. Bygg ut en helhet, slipa på detaljer och skapa på så sätt ett musikstycke.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att skapa en atmosfär där man vågar uttrycka sina idéer.

Att prova på grafisk notation som ett mångsidigt verktyg för snabbt och flexibelt musikskapande.

Konkret resultat

Ett gemensamt verk – i spännande gränstrakt mellan komposition och improvisation – som framförs i klassen.

Förberedelse

Känns det nervöst att arbeta i par? Bli av med nervositet innan ni börjar. Olika lekar och övningar som används inom improvisationsteater fungerar jättebra (eng. energizer).

Instruktioner

STEG ETT: Uppvärmning med "röst-rörelse"

• Dela in er i par.

• En i paret improviserar rörelser – ljudlöst och utan avbrott – exempelvis dans, handrörelser, pantomim och så vidare. Stilen är fri. Den andra personen följer dansen men improviserar istället ljud som passar ihop med rörelserna. Använd rösten eller instrument som ljudkälla.

• Byt roller.

• Alternativ gruppindelning: Utför samma övning med "orkester" eller "kör". Utse en person till ledare. Ledaren gör rörelser och resten av klassen improviserar ljud utifrån ledarens dans. Tips! Dela in kören i två stämmor och utse två ledare som styr var sin stämma.

• Variera längden på steg ett genom att utföra en av de två versionerna eller båda.

STEG TVÅ: Grafisk notation. Öva in framförande.
Obs! Det är viktigt att det är eleverna som står för idéerna. Läraren ställer endast frågor som för arbetet framåt.

• Plocka ut kombinationer (röst-rörelse) som ni minns från improvisationen i steg ett. Hitta på symboler som motsvarar ljudet och rörelsen. Rita på tavlan tillsammans, eller dela in er i mindre grupper och rita på papper.

• Arbeta fram ett musikstycke ur materialet. Ge form åt musikaliska fraser först. Spinn vidare på idéer och utveckla. Lägg till detaljer. Specificera dynamik, tempo, karaktär och klangfärg. Skriv en melodi i noter, eller rita melodin som en figur. Skapa harmoni och rytm.

• Experimentera med montage genom att överlappa olika fraser och motiv. Bestäm hur stycket ska börja.

• Hitta en form för stycket. Börja skriva ett grafiskt partitur.

• Sjung eller spela delar av stycket tillsammans. Slipa på notationen så att den leder till ett förutbestämt och överenskommet framförande. Låt varje symbol ha en specifik betydelse. Till exempel: En röd linje visar kurvan för en melodi. Ett moln av blå punkter betyder att hela klassen spelar, stackato, enskilda toner ur ett ackord. Gröna diagonala streck är glissandon. En svart låda är ett tonkluster. Ett vågigt streck är en drill. Och så vidare. Ange karaktär och stämning för olika delar av stycket med musikuttryck eller egna ord.

• När som helst under övningen går det bra att dela in klassen i mindre grupper.

• Arrangera och instrumentera musiken. Välj vilket instrument ska spela vad. När spelar alla? Finns det solon?

• Spela från det grafiska partituret och framför hela stycket. Eller: Dela in er i mindre grupper, ge varje grupp en del av stycket och fortsätt utveckla delarna var för sig.

• Tips! Välj ut några favoriter bland de grafiska symbolerna först och komponera bara med dem.

• Sammanställ och studera helheten.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Ett rum där eleverna kan sprida ut sig.
En stor whiteboard och pennor i olika färger.

Ytterligare kommentarer om övningen

Grafisk notation har fördelen att man lätt kan skriva ner musikaliska idéer utan att definiera tonhöjder, notvärden och andra detaljer.

För yngre elever, som inte kan läsa noter, är grafisk notation ett bra sätt att komma igång med musikskapandet. För äldre elever är det användbart när man vill man vill styra stora helheter och komponera med ljudmoln, musikaliska gester, klangfärger eller liknande element. Tänk det som att måla med stora penseldrag. Det går även bra att använda grafisk notation i första fasen av komponerandet och senare lägga till detaljer.

Efter att ha utfört uppgiften kan gruppen finna inspirerande musikaliska former i exempelvis en väderkarta!

"Röst-rörelse" är en utmärkt uppvärmning att sätta in före övningar i grafisk notation. Den härstammar från Konstuniversitetets Sibelius-Akademi och kursen Luovat muusikontaidot (ung. kreativa musikerfärdigheter) som leddes av Riitta Tikkanen och Elina Stirkkinen. Uppvärmningen har använts på flera kompositionspedagogiska kurser (bl.a. ITU, Kuule, minä sävellän!).

Se även övningarna: 24 "Härma rörelser med ljud" och 15 "Kom igång med grafisk notation".

Ytterligare material

Studera och lyssna på musik som använder grafisk notation, t.ex.:

John Cage: TV Köln (1958)

Iannis Xenakis: Pithoprakta (1955-56)

György Ligeti: Artikulation (1958) och Reiner Wehingers visuella partitur av samma verk

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER