Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


48.

Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon

Musiikillinen keksiminen on leikkiä ja liikettä, muotoja, tekstuureita ja hahmoja, jotka vähitellen yksityiskohtaistuvat ja muuttuvat äänimaisemasta sävellykseksi.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Tämä harjoitus voi laajentaa oppilaiden ilmaisua ja monipuolistaa tapaa, jolla he muistiinmerkitsevät musiikkia.

Konkreettinen tuotos

Ääni-improvisaation ja sävellyksen rajamailla liikkuva esitys, jonka musiikillinen muoto on määritelty

Valmistautuminen

Jos ryhmän jäsenet arastalevat toisiaan, erilaiset teatteri-ilmaisun kontakti- ja lämmittelyharjoitukset voivat valmistella ryhmää parityöskentelyyn.

Työskentelyn eteneminen

Ensimmäinen vaihe: Valmistava liike-ääni-harjoitus

• Jaetaan ryhmä pareihin.

• Toinen parista tekee jatkuvaa (äänetöntä) liikettä - käsien ja kehon liikuttelua - parin edessä. Toinen soittaa tai luo omalla äänellään liikkeeseen sopivaa ääntä.

• Seuraavaksi vaihdetaan rooleja.

• Sama harjoitus voidaan toteuttaa kuorona tai orkesterina. Kuoron- tai orkesterinjohtaja tekee liikkeitä, ja koko ryhmä luo ääntä hänen liikkeitään mukaillen. Voidaan valita myös kaksi kuoron- tai orkesterinjohtajaa ja jakaa ryhmä puoliksi: puolet ryhmästä seuraa toista johtajaa ja puolet toista.

• Ryhmä- tai pariharjoitus voidaan halutessa jättää pois ja tehdä niistä vain toinen.

Toinen vaihe: Liikkeen ja äänen muistiinmerkitseminen ja esittäminen
Huom! Teos etenee ohjaajan kysymyksillä, vastaukset tulevat oppilailta.

• Mietitään äänille/liikkeille niitä vastaavat graafiset kuviot, ja piirretään ne joko yhdessä taululle tai pienryhmissä tai pareittain paperille.

• Yksityiskohtaistetaan tekstuureja ja grafiikkaa: lisätään dynamiikkoja, karaktereja, tempoja, mahdollisia säveltasoja ja melodisia kuvioita, rytmejä, sointivärejä, harmonioita.

• Mietitään, mitkä kuviot/tekstuurit sopivat limittäin/päällekkäin ja kuinka teos alkaa.

• Sovitaan teokselle muoto ja muokataan partituuria.

• Yksityiskohtaistetaan teosta edelleen, soitetaan tai lauletaan sitä, ja muokataan sitä kohti sävellystä, jossa on määrättyjä, sovittuja asioita. Viivoista voi muodostua melodioita, pisteistä rytmikuvioita tai tietyn harmonian sisällä sattumanvaraisesti soivia staccatoja eri rekistereissä, vinoviivoista tietyssä rekisterissä liikkuvia glissandoja, laatikkoblokeista sointuja tai klustereita, väreilystä trillejä ja vibratoa jne. Mietitään millaisia tunnelmia teoksessa on ja lisätään musiikkisanastoa teoksen eri osiin mm. karaktereihin, tempoon, dynamiikkaan ja artikulaatioon liittyen.

• Missä tahansa vaiheessa voidaan eriyttää ryhmätyöskentely pari- tai pienryhmätyöksi ja työstää teoksen osia.

• Päätetään instrumentaatiosta. Onko teos koko ajan tutti, onko sooloja tai pienkokoonpanoja?

• Voidaan suoraan improvisoida teos tämän graafisen partituurin pohjalta ja tarkentaa sitä lisää ryhmässä, pienryhmissä, pareittain tai yksin. Tai voidaan jakaa teosta niin, että katkelmia tai teoksen osia yksityiskohtaistetaan pienryhmissä.

• Voidaan myös valita graafeista 1-3 ryhmää innostavinta ja yksityiskohtaistaa niitä sävellykseksi.

• Kootaan yhteen ja tarkastellaan kokonaisuutta.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Tilava huone, johon levittäytyä. Iso taulu ja (värillisiä) tusseja.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Graafiseen notaatioon tutustuminen auttaa sävellyksen hahmojen muistiinmerkitsemisessä ilman, että heti alussa tarvitsee määritellä tarkasti sävellyksen yksityiskohtia (säveltasoja ja aika-arvoja).

Tästä harjoituksesta voi olla apua paitsi nuorimmille oppilaille, joille nuotinnus on hidasta tai liian vaikeaa, myös pidemmällä oleville oppilaille, jotka säveltävät esim. kenttämaisia tekstuureita tai yksityiskohdiltaan määrittelemättömiä musiikillisia hahmoja tai käyttävät laajennettuja sointivärejä, joissa yksityiskohtainen nuotinnus on toissijaista tai se toimii myöhempänä työvaiheena.

Ryhmä voi löytää innostavia musiikillisia muotoja tämän harjoituksen jälkeen vaikka sääkartasta!

Valmistava liike-ääni-harjoitus toimii hyvin lämmittelynä monissa muissakin sävellystehtävissä, joissa käytetään graafista notaatiota. Se on peräisin Taideyliopisto Sibelius-Akatemian Riitta Tikkasen ja Elina Stirkkisen ohjaamalta Luovat muusikontaidot -opintojaksolta ja sitä on käytetty useilla sävellyspedagogisilla kursseilla (mm. ITU, Kuule, minä sävellän!).

Ks. myös tehtävät: Liike-ääni ja Graafinen notaatio: aloitus.

Lisämateriaali

Graafisia notaation luku- ja kuunteluesimerkkejä mm.:

John Cage: TV Köln (1958)

Iannis Xenakis: Pithoprakta (1955-56)

György Ligeti: Artikulation (1958) ja Reiner Wehingerin tekemä visuaalinen kuuntelupartituuri

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT