48.
Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon
Musiikillinen keksiminen on leikkiä ja liikettä, muotoja, tekstuureita ja hahmoja, jotka vähitellen yksityiskohtaistuvat ja muuttuvat äänimaisemasta sävellykseksi.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tämä harjoitus voi laajentaa oppilaiden ilmaisua ja monipuolistaa tapaa, jolla he muistiinmerkitsevät musiikkia.
Konkreettinen tuotos
Ääni-improvisaation ja sävellyksen rajamailla liikkuva esitys, jonka musiikillinen muoto on määritelty
Valmistautuminen
Jos ryhmän jäsenet arastalevat toisiaan, erilaiset teatteri-ilmaisun kontakti- ja lämmittelyharjoitukset voivat valmistella ryhmää parityöskentelyyn.
Työskentelyn eteneminen
Ensimmäinen vaihe: Valmistava liike-ääni-harjoitus
• Jaetaan ryhmä pareihin.
• Toinen parista tekee jatkuvaa (äänetöntä) liikettä - käsien ja kehon liikuttelua - parin edessä. Toinen soittaa tai luo omalla äänellään liikkeeseen sopivaa ääntä.
• Seuraavaksi vaihdetaan rooleja.
• Sama harjoitus voidaan toteuttaa kuorona tai orkesterina. Kuoron- tai orkesterinjohtaja tekee liikkeitä, ja koko ryhmä luo ääntä hänen liikkeitään mukaillen. Voidaan valita myös kaksi kuoron- tai orkesterinjohtajaa ja jakaa ryhmä puoliksi: puolet ryhmästä seuraa toista johtajaa ja puolet toista.
• Ryhmä- tai pariharjoitus voidaan halutessa jättää pois ja tehdä niistä vain toinen.
Toinen vaihe: Liikkeen ja äänen muistiinmerkitseminen ja esittäminen
Huom! Teos etenee ohjaajan kysymyksillä, vastaukset tulevat oppilailta.
• Mietitään äänille/liikkeille niitä vastaavat graafiset kuviot, ja piirretään ne joko yhdessä taululle tai pienryhmissä tai pareittain paperille.
• Yksityiskohtaistetaan tekstuureja ja grafiikkaa: lisätään dynamiikkoja, karaktereja, tempoja, mahdollisia säveltasoja ja melodisia kuvioita, rytmejä, sointivärejä, harmonioita.
• Mietitään, mitkä kuviot/tekstuurit sopivat limittäin/päällekkäin ja kuinka teos alkaa.
• Sovitaan teokselle muoto ja muokataan partituuria.
• Yksityiskohtaistetaan teosta edelleen, soitetaan tai lauletaan sitä, ja muokataan sitä kohti sävellystä, jossa on määrättyjä, sovittuja asioita. Viivoista voi muodostua melodioita, pisteistä rytmikuvioita tai tietyn harmonian sisällä sattumanvaraisesti soivia staccatoja eri rekistereissä, vinoviivoista tietyssä rekisterissä liikkuvia glissandoja, laatikkoblokeista sointuja tai klustereita, väreilystä trillejä ja vibratoa jne. Mietitään millaisia tunnelmia teoksessa on ja lisätään musiikkisanastoa teoksen eri osiin mm. karaktereihin, tempoon, dynamiikkaan ja artikulaatioon liittyen.
• Missä tahansa vaiheessa voidaan eriyttää ryhmätyöskentely pari- tai pienryhmätyöksi ja työstää teoksen osia.
• Päätetään instrumentaatiosta. Onko teos koko ajan tutti, onko sooloja tai pienkokoonpanoja?
• Voidaan suoraan improvisoida teos tämän graafisen partituurin pohjalta ja tarkentaa sitä lisää ryhmässä, pienryhmissä, pareittain tai yksin. Tai voidaan jakaa teosta niin, että katkelmia tai teoksen osia yksityiskohtaistetaan pienryhmissä.
• Voidaan myös valita graafeista 1-3 ryhmää innostavinta ja yksityiskohtaistaa niitä sävellykseksi.
• Kootaan yhteen ja tarkastellaan kokonaisuutta.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tilava huone, johon levittäytyä. Iso taulu ja (värillisiä) tusseja.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Graafiseen notaatioon tutustuminen auttaa sävellyksen hahmojen muistiinmerkitsemisessä ilman, että heti alussa tarvitsee määritellä tarkasti sävellyksen yksityiskohtia (säveltasoja ja aika-arvoja).
Tästä harjoituksesta voi olla apua paitsi nuorimmille oppilaille, joille nuotinnus on hidasta tai liian vaikeaa, myös pidemmällä oleville oppilaille, jotka säveltävät esim. kenttämaisia tekstuureita tai yksityiskohdiltaan määrittelemättömiä musiikillisia hahmoja tai käyttävät laajennettuja sointivärejä, joissa yksityiskohtainen nuotinnus on toissijaista tai se toimii myöhempänä työvaiheena.
Ryhmä voi löytää innostavia musiikillisia muotoja tämän harjoituksen jälkeen vaikka sääkartasta!
Valmistava liike-ääni-harjoitus toimii hyvin lämmittelynä monissa muissakin sävellystehtävissä, joissa käytetään graafista notaatiota. Se on peräisin Taideyliopisto Sibelius-Akatemian Riitta Tikkasen ja Elina Stirkkisen ohjaamalta Luovat muusikontaidot -opintojaksolta ja sitä on käytetty useilla sävellyspedagogisilla kursseilla (mm. ITU, Kuule, minä sävellän!).
Ks. myös tehtävät: Liike-ääni ja Graafinen notaatio: aloitus.
Lisämateriaali
Graafisia notaation luku- ja kuunteluesimerkkejä mm.:
John Cage: TV Köln (1958)
Iannis Xenakis: Pithoprakta (1955-56)
György Ligeti: Artikulation (1958) ja Reiner Wehingerin tekemä visuaalinen kuuntelupartituuri
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä