Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


36.

Kom igång med ett stycke med sequencer

Eleverna skapar musik och lär sig samtidigt att använda ett sequencerprogram. En övning som passar utmärkt för kurser i musikteori och gehör, på alla olika nivåer.

Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att observera hur ackord, melodi och basgång hänger ihop när man skapar musik.

Konkret resultat

Små bitar och delar av kompositioner som eleverna skapat med sequencerprogram.

Instruktioner

STEG 1: Hitta på ackord

• Sitt med hörlurar vid ett keyboard och hitta på en ackordföljd som består av 3-8 ackord. Det enda kriteriet för ackorden är att du själv gillar dem! Skriv ner på papper den färdiga ackordföljden med både noter och ackordbeteckningar.

• Spela in ackordföljden med ditt sequencerprogram. Byt ackord på det första slaget i varje takt. Spela ackorden med en enkel rytm, exempelvis med slag på varje fjärdedel. Det är enklast att spela in då du kopplar ditt keyboard med MIDI-anslutning till datorn.

• Välj pianoljud för ditt spår, eller prova på andra ljud i programmets bibliotek (elpiano, syntljud, stråkar, med mera).

STEG 2: Skapa en basgång

• Hitta på en basgång som passar ihop med dina ackord.

• Låt sequencern spela ackordföljden, gärna i en loop. Lyssna med hörlurar och experimentera samtidigt med bastoner.

• Det går bra att utgå från ackordets grundton eller kvint i basen. En annan möjlighet är att sätta tersen i basen. Utveckla basgången exempelvis med stegvis rörelse. Det här är bara förslag, skriv en basgång som du själv gillar!

• Välj ett lämpligt basljud i biblioteket.

STEG 3: Välj trumloop

• Sequencerprogram brukar ha färdiga trumkomp (eng. drum groove, drum pattern) som man kan sätta in på ett spår. Lyssna på olika alternativ och välj en loop som passar ihop med dina ackord och din basgång.

STEG 4: Skriv en melodi

• Hitta på en melodi som passar ihop med ackordföljd, basgång och trumloop. Lyssna med hörlurar på musiken och experimentera samtidigt med melodin.

• Tips! Utgå från ackordtoner i varje takt. Börja med en ackordton på första slaget, men låt melodin sedan "rymma" och avvik från ackordtonerna mot slutet av takten. Börja igen med en ackordton när harmonin byter.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Keyboard, dator eller tablett, hörlurar // Keyboard, dator eller pekplatta, hörlurar.

Ytterligare kommentarer om övningen

Övningen är ett bra exempel på ämnesintegrering av musikteori, musikteknologi och komposition.

Under övningen lär man sig vad olika knappar i ett sequencerprogram gör (exemplen nedan utgår från Garageband). Lär dig:
• att skapa nya spår
• att starta/stoppa uppspelning och inspelning
• att ställa in tempot
• att slå på /stänga av metronomen
• att slå på / stänga av nedräkningen
• att välja ljud i "biblioteket"
• att arbeta med "pianorulleredigeraren"
• att arbeta med "notbladsredigeraren"
• att kvantisera timingen för toner eller regioner
• att leta efter loopar i "loopbläddraren" och att lägga till en loop i ditt projekt

"Notbladsredigeraren" saknas i versionen av Garageband för pekplatta.

Det går bra att använda ett notskrivningsprogram istället för en sequencer, men i så fall måste man kan kanske skapa trumkompet alldeles själv.

Tips för melodin! Tänk på en hund som går i koppel då du alternerar mellan ackordtoner och fria toner.
Melodin börjar på en ackordton (kort lina), men senare får melodin röra sig fritt (lång lina). När harmonin byter ska linan igen vara kort, det vill säga du väljer utifrån ackordtoner.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER