36.
Kom igång med ett stycke med sequencer
Eleverna skapar musik och lär sig samtidigt att använda ett sequencerprogram. En övning som passar utmärkt för kurser i musikteori och gehör, på alla olika nivåer.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att observera hur ackord, melodi och basgång hänger ihop när man skapar musik.
Konkret resultat
Små bitar och delar av kompositioner som eleverna skapat med sequencerprogram.
Instruktioner
STEG 1: Hitta på ackord
• Sitt med hörlurar vid ett keyboard och hitta på en ackordföljd som består av 3-8 ackord. Det enda kriteriet för ackorden är att du själv gillar dem! Skriv ner på papper den färdiga ackordföljden med både noter och ackordbeteckningar.
• Spela in ackordföljden med ditt sequencerprogram. Byt ackord på det första slaget i varje takt. Spela ackorden med en enkel rytm, exempelvis med slag på varje fjärdedel. Det är enklast att spela in då du kopplar ditt keyboard med MIDI-anslutning till datorn.
• Välj pianoljud för ditt spår, eller prova på andra ljud i programmets bibliotek (elpiano, syntljud, stråkar, med mera).
STEG 2: Skapa en basgång
• Hitta på en basgång som passar ihop med dina ackord.
• Låt sequencern spela ackordföljden, gärna i en loop. Lyssna med hörlurar och experimentera samtidigt med bastoner.
• Det går bra att utgå från ackordets grundton eller kvint i basen. En annan möjlighet är att sätta tersen i basen. Utveckla basgången exempelvis med stegvis rörelse. Det här är bara förslag, skriv en basgång som du själv gillar!
• Välj ett lämpligt basljud i biblioteket.
STEG 3: Välj trumloop
• Sequencerprogram brukar ha färdiga trumkomp (eng. drum groove, drum pattern) som man kan sätta in på ett spår. Lyssna på olika alternativ och välj en loop som passar ihop med dina ackord och din basgång.
STEG 4: Skriv en melodi
• Hitta på en melodi som passar ihop med ackordföljd, basgång och trumloop. Lyssna med hörlurar på musiken och experimentera samtidigt med melodin.
• Tips! Utgå från ackordtoner i varje takt. Börja med en ackordton på första slaget, men låt melodin sedan "rymma" och avvik från ackordtonerna mot slutet av takten. Börja igen med en ackordton när harmonin byter.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Keyboard, dator eller tablett, hörlurar // Keyboard, dator eller pekplatta, hörlurar.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen är ett bra exempel på ämnesintegrering av musikteori, musikteknologi och komposition.
Under övningen lär man sig vad olika knappar i ett sequencerprogram gör (exemplen nedan utgår från Garageband). Lär dig:
• att skapa nya spår
• att starta/stoppa uppspelning och inspelning
• att ställa in tempot
• att slå på /stänga av metronomen
• att slå på / stänga av nedräkningen
• att välja ljud i "biblioteket"
• att arbeta med "pianorulleredigeraren"
• att arbeta med "notbladsredigeraren"
• att kvantisera timingen för toner eller regioner
• att leta efter loopar i "loopbläddraren" och att lägga till en loop i ditt projekt
"Notbladsredigeraren" saknas i versionen av Garageband för pekplatta.
Det går bra att använda ett notskrivningsprogram istället för en sequencer, men i så fall måste man kan kanske skapa trumkompet alldeles själv.
Tips för melodin! Tänk på en hund som går i koppel då du alternerar mellan ackordtoner och fria toner.
Melodin börjar på en ackordton (kort lina), men senare får melodin röra sig fritt (lång lina). När harmonin byter ska linan igen vara kort, det vill säga du väljer utifrån ackordtoner.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med