Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


36.

Oman kappaleen osan keksiminen sekvensseriohjelman äärellä

Tässä harjoituksessa oppilaat keksivät sävellyksen osan ja oppivat samalla perusasioita sekvensseriohjelman käytöstä. Tehtävä soveltuu kaikille eri musiikin hahmotustaitojen kursseille. 

Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Opitaan hahmottamaan sointuharmonioiden yhteys melodia- ja bassosäveliin

Konkreettinen tuotos

Oman kappaleen osan keksiminen sekvensseriohjelman äärellä

Työskentelyn eteneminen

VAIHE 1: Sointujen/harmonioiden keksiminen

• Oppilaat keksivät sointukierron, jossa on 3-8 sointua, keyboardin äärellä kuulokkeet päässä. Ainoa kriteeri sointukierrolle on, että oppilas itse pitää siitä. Kun sointukierto on valmis, oppilas kirjoittaa paperille keksimänsä soinnut sekä nuoteiksi että sointumerkeiksi.

• Kun sointukierto on valmis ja se on kirjoitettu paperille, sointukierto äänitetään midinä sekvensseriohjelmaan siten, että kutakin sointua soitetaan tahti täyteen toistaen samaa sointua 1/4-rytmillä. Midi-keyboardin tulee olla kytkettynä tietokoneeseen. 

• Sekvensseriohjelman soittimista valitaan piano tai muu harmoniasoundi.

VAIHE 2: Bassolinjan toteutus

• Oppilas keksii bassolinjan, joka pohjautuu oppilaan keksimiin sointuihin.

• Oppilas voi valita toiston sekvensseriohjelmasta ja korvakuulolta etsiä sopivaa bassolinjaa sointuihin, jotka kuuluvat kuulokkeista.

• Bassolinjan toteutus voidaan aloittaa soinnun pohjasävelestä ja soinnun kvintistä. Soinnun terssiä voidaan käyttää myös. Lisäksi bassolinjaan voidaan lisätä astekulkuja sekä muunlaisia kulkuja. Tavoitteena on tehdä bassolinja, joka oppilaasta “kuulostaa kivalta”.

• Sekvensseriohjelman soittimista valitaan bassosoundi.

VAIHE 3: Rumpuluupin valinta

• Sekvensseriohjelmat tarjoavat usein lukuisia valmiita rumpuluuppeja. Oppilas kuuntelee rumpuluuppeja ja valitsee kuulonvaraisesti sellaisen luupin, joka hänen mielestään sopii hänen keksimäänsä sointukiertoon ja bassolinjaan.

VAIHE 4: Melodian keksiminen

• Oppilas keksii melodian olemassa olevan sointukierron, bassolinjan ja rumpuluupin päälle. Oppilas kuuntelee kuulokkeista edellämainittuja stemmoja samalla, kun alkaa työstää melodiaa.

• Vinkkejä melodian keksintään: Aloita melodia jollakin ensimmäisen soinnun sointusävelistä. Alun jälkeen tai tahdin loppupuolella - ennen kuin seuraava sointu vaihtuu - anna melodian “karata”. Improvisoi ja kokeile melodiaa eteenpäin keyboardia käyttäen. Kun uusi sointu vaihtuu, jatka tahdin alusta melodiaa jollakin uuden soinnun sointusävelellä.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Keyboard, tietokone tai tabletti, kuulokkeet

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Erinomainen asia tässä harjoitteessa on se, että siinä integroituvat musiikinteoriataidot, säveltäminen ja musiikkiteknologia keskenään yhdeksi kokonaisuudeksi.

Sekvensseriohjelmasta (GarageBand) opitaan seuraavia asioita:
• uusien raitojen luominen
• rec-, play- ja stop-näppäimet ( + pikanäppäimet)
• tempon säätäminen
• metronomin kytkeminen päälle/pois
• sisäänlaskun kytkeminen päälle/pois
• soittimen/äänilähteen valitseminen/vaihtaminen
• nuottien syöttäminen ja säätäminen piano roll -ikkunassa
• nuottien säätäminen partituuri-ikkunassa
• nuottien/regionien kvantisoiminen
• rumpuluuppien lataaminen luuppikirjastosta

GarageBandin tietokoneversiosta löytyy score-ikkuna, kun taas GarageBandin tablettiversiosta score-ikkuna puuttuu.

Harjoitteen voi tehdä myös nuotinnusohjelman äärellä. Tällöin lyömäsoitinstemma pitää keksiä myös ja syöttää ohjelmaan.

Melodian keksimisessä voi auttaa mielikuva koiranhihnasta:
Uuden soinnun alkaessa aloitetaan sointusävelellä (koiran hihna tiukalla). Tahdin alun jälkeen melodia saa liikkua vapaasti (niin kuin koira, kun hihnaa löysätään), kunnes taas vaihtuu sointu, jolloin hihnaa taas kiristetään ja valitaan tahdin alkuun joku sointusävelistä.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT