36.
Oman kappaleen osan keksiminen sekvensseriohjelman äärellä
Tässä harjoituksessa oppilaat keksivät sävellyksen osan ja oppivat samalla perusasioita sekvensseriohjelman käytöstä. Tehtävä soveltuu kaikille eri musiikin hahmotustaitojen kursseille.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan hahmottamaan sointuharmonioiden yhteys melodia- ja bassosäveliin
Konkreettinen tuotos
Oman kappaleen osan keksiminen sekvensseriohjelman äärellä
Työskentelyn eteneminen
VAIHE 1: Sointujen/harmonioiden keksiminen
• Oppilaat keksivät sointukierron, jossa on 3-8 sointua, keyboardin äärellä kuulokkeet päässä. Ainoa kriteeri sointukierrolle on, että oppilas itse pitää siitä. Kun sointukierto on valmis, oppilas kirjoittaa paperille keksimänsä soinnut sekä nuoteiksi että sointumerkeiksi.
• Kun sointukierto on valmis ja se on kirjoitettu paperille, sointukierto äänitetään midinä sekvensseriohjelmaan siten, että kutakin sointua soitetaan tahti täyteen toistaen samaa sointua 1/4-rytmillä. Midi-keyboardin tulee olla kytkettynä tietokoneeseen.
• Sekvensseriohjelman soittimista valitaan piano tai muu harmoniasoundi.
VAIHE 2: Bassolinjan toteutus
• Oppilas keksii bassolinjan, joka pohjautuu oppilaan keksimiin sointuihin.
• Oppilas voi valita toiston sekvensseriohjelmasta ja korvakuulolta etsiä sopivaa bassolinjaa sointuihin, jotka kuuluvat kuulokkeista.
• Bassolinjan toteutus voidaan aloittaa soinnun pohjasävelestä ja soinnun kvintistä. Soinnun terssiä voidaan käyttää myös. Lisäksi bassolinjaan voidaan lisätä astekulkuja sekä muunlaisia kulkuja. Tavoitteena on tehdä bassolinja, joka oppilaasta “kuulostaa kivalta”.
• Sekvensseriohjelman soittimista valitaan bassosoundi.
VAIHE 3: Rumpuluupin valinta
• Sekvensseriohjelmat tarjoavat usein lukuisia valmiita rumpuluuppeja. Oppilas kuuntelee rumpuluuppeja ja valitsee kuulonvaraisesti sellaisen luupin, joka hänen mielestään sopii hänen keksimäänsä sointukiertoon ja bassolinjaan.
VAIHE 4: Melodian keksiminen
• Oppilas keksii melodian olemassa olevan sointukierron, bassolinjan ja rumpuluupin päälle. Oppilas kuuntelee kuulokkeista edellämainittuja stemmoja samalla, kun alkaa työstää melodiaa.
• Vinkkejä melodian keksintään: Aloita melodia jollakin ensimmäisen soinnun sointusävelistä. Alun jälkeen tai tahdin loppupuolella - ennen kuin seuraava sointu vaihtuu - anna melodian “karata”. Improvisoi ja kokeile melodiaa eteenpäin keyboardia käyttäen. Kun uusi sointu vaihtuu, jatka tahdin alusta melodiaa jollakin uuden soinnun sointusävelellä.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Keyboard, tietokone tai tabletti, kuulokkeet
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Erinomainen asia tässä harjoitteessa on se, että siinä integroituvat musiikinteoriataidot, säveltäminen ja musiikkiteknologia keskenään yhdeksi kokonaisuudeksi.
Sekvensseriohjelmasta (GarageBand) opitaan seuraavia asioita:
• uusien raitojen luominen
• rec-, play- ja stop-näppäimet ( + pikanäppäimet)
• tempon säätäminen
• metronomin kytkeminen päälle/pois
• sisäänlaskun kytkeminen päälle/pois
• soittimen/äänilähteen valitseminen/vaihtaminen
• nuottien syöttäminen ja säätäminen piano roll -ikkunassa
• nuottien säätäminen partituuri-ikkunassa
• nuottien/regionien kvantisoiminen
• rumpuluuppien lataaminen luuppikirjastosta
GarageBandin tietokoneversiosta löytyy score-ikkuna, kun taas GarageBandin tablettiversiosta score-ikkuna puuttuu.
Harjoitteen voi tehdä myös nuotinnusohjelman äärellä. Tällöin lyömäsoitinstemma pitää keksiä myös ja syöttää ohjelmaan.
Melodian keksimisessä voi auttaa mielikuva koiranhihnasta:
Uuden soinnun alkaessa aloitetaan sointusävelellä (koiran hihna tiukalla). Tahdin alun jälkeen melodia saa liikkua vapaasti (niin kuin koira, kun hihnaa löysätään), kunnes taas vaihtuu sointu, jolloin hihnaa taas kiristetään ja valitaan tahdin alkuun joku sointusävelistä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä