41.
Keyboardar med olika ljud i en kollektiv komposition
Lär känna klassens keyboardar, hur de fungerar och vilka ljud det finns. Ta fram ljud som väcker en känsla eller som skapar en stämning. Skapa ett händelseförlopp som tar upp dessa känslolägen och gör musik som passar till berättelsen.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att bli bekant med keyboardar som finns i klassen; att arbeta kreativt med känslolägen och att söka efter keyboardljud som fångar känslorna; att improvisera och komponera kollektivt med målet att skapa ett gemensamt stycke; att träna elevernas samarbetsförmåga.
Konkret resultat
Ett stycke av så kallad programmusik
Instruktioner
• Be eleverna välja tre olika känslolägen, till exempel glad, sorglig och arg.
• Eleverna får varsin keyboard med hörlurar och de ska nu söka efter ljud som passar ihop med de känslolägen som gruppen valt.
• Till näst ska eleverna hitta på ett händelseförlopp som tar upp känslorna. Diskutera flera förslag i klassen och välj sedan ett gemensamt händelseförlopp.
• Jobba tillsammans och skapa musik utifrån händelseförloppet.
• Öva in och framför stycket i en konsert om eleverna så vill.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Keyboardar som innehåller olika ljud.
Ytterligare kommentarer om övningen
Den här övningen visar ett kreativt sätt att arbeta på då man vill lära ut hur man använder klassens keyboardar.
Ytterligare material
En beskrivning av hur det gick till med en elevgrupp:
Gruppen hade två idéer för händelseförloppet:
1) En person i skolan är först glad, men hen blir mobbad vilket gör att musiken blir sorglig, och slutligen är den mobbade arg.
2) En person vinner på lotto (glad) och blir rånad (sorglig). Efteråt är personen arg för att pengarna stulits.
Eleverna valde att stycket ska handla om lottovinsten. Så här blev resultatet:
– Stycket börjar med dragningen av lottoraden
– Eleverna L och Je spelar spänningsmusik med sound 400, på samma gång spelar M och E sakta en orgelpunkt i bakgrunden med sound 369. Eleven Ju drar numren med sound 400 som innehåller en röst som läser upp siffror. Spänningsmusiken avtar alltid när ett lottnummer läses upp, och återkommer efteråt. Musiken gör en paus före det sista numret.
– När det sista numret har dragits spelar M och E vinstmusiken med sound 369.
– Eleverna Je och Ju avbryter med stöldmusiken: breda kluster i olika register med soundet 119. M och E spelar gnällande ljud i det höga registret med sound 369.
– En polisbil anländer till stället, och sound 119 imiterar tjutande sirener. Eleven L inleder polisbilstemat,först riktigt tyst och sedan så småningom med högre volym från volymknappen.
– Följande handling utspelar sig mellan polis och tjuv (ljud från ”voice padden”):
– Polisen blåser i visselpipan.
– Polisen ropar: ”Hey, hey, hey!”
– Tjuven svarar: ”Yo, yo, yo!”
– Tjuven spottar, några gånger.
– Polisen avfyrar två skott.
– Polisbilen kör iväg. Sirenerna tjuter, först på hög volym och sedan avtar ljudet så småningom.
Eleverna arbetade på stycket under fem lektioner och framförde stycket i en konsert.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med