Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


14.

Liten uppgift: Att börja improvisera

En bra inledning till improvisation. Det viktiga är att man vågar prova.

Uppgiftens skapare
Markku Klami

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att prova på improvisation. Att bekanta sig med samspel inom improvisation.
Att lyssna på ljud och iaktta rörelser. Att öva reagera spontant.

Konkret resultat

Oftast leder improvisationen till olika sorters ljudmoln eller en (kanhända kaotisk) ljudmassa.

Instruktioner

• Som uppvärmning kan man använda övning nr. 24, Härma rörelser med ljud.

• Improvisationen kan göras med eller utan en "ledare".

• Om improvisationen utförs med en ledare kommer man överens om olika signaler, t.ex. ljud, som styr improvisationen samtidigt som den pågår.

• Improvisationen kan göras helt fritt, eller så kommer man överens om vissa idéer/teman som den bygger på, t.ex. "klar/mörk", "sommar/vinter", "snabb/ långsam" etc.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare kommentarer om övningen

Denna uppgift är ett första steg för att pröva att lära sig improvisera. Uppmuntran till improvisation med den egna rösten eller det egna instrumentet är det viktigaste i denna inledning. Senare kan man gå ett steg längre, styra eller forma improvisationen på olika sätt.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER