14.
Pieni tehtävä: Improvisaation aloitus
Tämä ryhmätehtävä sopii hyvin ensikosketukseksi improvisaation maailmaan, ja keskeisenä pyrkimyksenä onkin tutustuttaa ja rohkaista oppilaita improvisointiin.
Tehtävän laatija
Markku Klami
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustuminen improvisaation maailmaan ja vuorovaikutukseen improvisaatiossa.
Äänen ja/tai liikkeen seuraaminen, kuuntelu, reagointi.
Konkreettinen tuotos
Useimmiten kenttämäinen, ehkä sekavakin äänitilanne
Työskentelyn eteneminen
• Lämmittelynä voidaan käyttää vaikkapa harjoitusta 24. Pieni tehtävä: Liike–ääni.
• Improvisaatio voidaan tehdä ”johtajan” johdolla tai ilman.
• Jos valitaan improvisaatiolle johtaja, sovitaan yhdessä erilaisista merkeistä, äänistä tms. joilla improvisaatiota ohjataan sen edetessä.
• Improvisaatio voidaan tehdä täysin vapaasti tai sopia tiettyjä ideoita/teemoja kuten ”kirkas/tumma”, ”kesä/talvi”, ”nopea/hidas” jne. improvisaation pohjaksi.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävän ensisijainen tarkoitus on rohkaista improvisointiin omaa ääntä ja soitinta käyttäen. Improvisaation hallittu eteneminen ja tarkempi muoto on vasta seuraava askel, johon tämän tehtävän puitteissa ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista edetä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä