25.
Liten uppgift: Att modifiera melodin
Ge karaktär åt en melodi som består av stegvis rörelse genom att lägga till större språng.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
En inledning till att analysera hur en melodi byggs upp: stegvis rörelse ger klara riktningar och vågformer; språng skapar effekt och ger personlighet. Att lära känna intervaller genom att komponera.
Konkret resultat
Melodiska skisser
Instruktioner
- Eleverna får en färdig melodi som till stor del består av stegvis rörelse.
- Be eleverna modifiera melodin så att de lägger till språng och "favoriserar" vissa intervall (till exempel små terser och rena kvarter).
- En noggrannare instruktion kan vara att eleverna ska använda det valda intervallet minst två till tre gånger.
- Avslutningsvis får eleverna fundera tillsammans: vad har ändrats?
- Tips! Arbeta vidare: Harmonisera melodin och lägg stämmor. Eller: Modifiera melodin så att den nästan inte går att känna igen. Efteråt får de andra gissa vilken melodi man utgått från.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Kompositionsverktyget kan vara något av följande: rösten, elevens instrument, en keyboard eller ett instrument som finns i klassen.
Ytterligare kommentarer om övningen
Ifall man komponerar med rösten blir uppgiften samtidigt en bra gehörsövning.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med