25.
Pieni tehtävä: Muuta melodiaa
Tässä pienessä tehtävässä muokataan asteittain liikkuvan melodian karakteria käyttämällä laajempia intervalleja.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Melodisen kaarroksen ja melodian karakterin pienimuotoinen analysointi. Intervallit tutuksi käytännössä.
Konkreettinen tuotos
Pieniä melodisia harjoituksia
Työskentelyn eteneminen
- Opettaja antaa oppilailleen melodian, joka liikkuu enimmäkseen asteittain.
- Oppilaan tehtävänä on muuttaa melodiaa siten, että siinä suositaan tiettyjä intervalleja (esim. pienet terssit ja puhtaat kvartit).
- Ohjeeksi voi antaa esimerkiksi, että tietty intervalli esiintyy melodiassa ainakin 2-3 kertaa.
- Lopuksi mietitään yhdessä, millaiseksi melodia on muuttunut.
- Tehtävää voidaan edelleen jatkaa soinnuttamalla melodia tai tekemällä siihen toinen ääni. Melodian voi myös muokata tunnistamattomaksi ja muut voivat yrittää arvata, mikä oli alkuperäinen melodia.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Käytössä joko oma ääni, oma soitin, koskettimisto tai luokasta löytyvä soitin.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävä toimii myös hyvänä säveltapailuharjoituksena omaa ääntä käytettäessä.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä