Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


19.

Liten uppgift: Att skapa utifrån din egen tonskala

En kort och enkel kompositionsövning. Utgå från en skala som du skapat eller som du lärt dig under kursen.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att lära känna en ny skala genom att improvisera melodier och genom att hitta på ackord.

Konkret resultat

Små melodiska fraser med eller utan harmonisering – musikaliska bitar som elevgruppen kan sätta ihop till en helhet.

Förberedelse

Välj en skala. Det kan vara en skala som en elev skapat eller en ny skala som lärs ut.
Se även övning nr 6: Hitta på en egen skala.

Instruktioner

Det går att genomföra uppgiften antingen enskilt eller parvis.

Alternativ 1, Börja med melodiska fraser:
• Deltagarna hittar på korta melodiska fraser utifrån skalan och skriver ner dem. Med korta fraser menas allt från mindre motiv med bara några få toner till två takter långa fraser.

• Avancerad nivå: Det här är även ett bra tillfälle att gå igenom begreppen motiv och sekvens. Eleverna kan utforma en sekvens av sina fraser eller analysera melodier utifrån dessa begrepp.

• Deltagarna väljer ut fraser som känns inspirerande, utvecklar melodin och skapar en fortsättning (en till fyra takter). Hitta takten i musiken – välj en taktart eller taktartsbyten.

• Om man vill kan eleverna harmonisera fraserna eller lägga stämmor.

• Läraren kan också be eleverna välja intervaller som får styra skrivandet av melodiska motiv.

• Färdiga rytmer att utgå från kan underlätta skapandet av det melodiska. Till exempel kan eleverna få "favorisera" en viss rytmfigur när de komponerar. Eleverna kan dessutom öva rytmer vid sidan av komponerandet – exempelvis daktyl, anapest, synkop eller figurer som är uppbyggda av sextondelar.

Alternativ 2, Börja med ackord:
• Deltagarna hittar på ackord utifrån tonerna i skalan, skapar en ackordföljd och skriver ner noter.

• Eleverna lägger till en melodi, eller melodiska fraser, så att den passar ihop med ackorden.

• Presentera idéerna, analysera och diskutera.

Förslag på fortsättning:
• Man kan arbeta vidare under kommande lektioner utgående från det som känns mest inspirerande. Fortsätt på idéerna, arrangera musiken för olika instrument och utarbeta en färdig komposition.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Välj ett av följande: elevernas instrument, keyboardar eller instrument som finns i klassen. Det går också att ha pekplattor som ljudkälla.

Ytterligare kommentarer om övningen

Att komponera behöver inte alltid vara inriktat på att skapa hela, fullständiga och framförbara kompositioner. Det kan också vara en aktivitet i mindre skala – ett arbetssätt bland andra. I den meningen är en liten kompositionsövning, att skapa en skala eller att skriva små fraser, betydelsefull och tillräcklig.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER