19.
Liten uppgift: Att skapa utifrån din egen tonskala
En kort och enkel kompositionsövning. Utgå från en skala som du skapat eller som du lärt dig under kursen.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att lära känna en ny skala genom att improvisera melodier och genom att hitta på ackord.
Konkret resultat
Små melodiska fraser med eller utan harmonisering – musikaliska bitar som elevgruppen kan sätta ihop till en helhet.
Förberedelse
Välj en skala. Det kan vara en skala som en elev skapat eller en ny skala som lärs ut.
Se även övning nr 6: Hitta på en egen skala.
Instruktioner
Det går att genomföra uppgiften antingen enskilt eller parvis.
Alternativ 1, Börja med melodiska fraser:
• Deltagarna hittar på korta melodiska fraser utifrån skalan och skriver ner dem. Med korta fraser menas allt från mindre motiv med bara några få toner till två takter långa fraser.
• Avancerad nivå: Det här är även ett bra tillfälle att gå igenom begreppen motiv och sekvens. Eleverna kan utforma en sekvens av sina fraser eller analysera melodier utifrån dessa begrepp.
• Deltagarna väljer ut fraser som känns inspirerande, utvecklar melodin och skapar en fortsättning (en till fyra takter). Hitta takten i musiken – välj en taktart eller taktartsbyten.
• Om man vill kan eleverna harmonisera fraserna eller lägga stämmor.
• Läraren kan också be eleverna välja intervaller som får styra skrivandet av melodiska motiv.
• Färdiga rytmer att utgå från kan underlätta skapandet av det melodiska. Till exempel kan eleverna få "favorisera" en viss rytmfigur när de komponerar. Eleverna kan dessutom öva rytmer vid sidan av komponerandet – exempelvis daktyl, anapest, synkop eller figurer som är uppbyggda av sextondelar.
Alternativ 2, Börja med ackord:
• Deltagarna hittar på ackord utifrån tonerna i skalan, skapar en ackordföljd och skriver ner noter.
• Eleverna lägger till en melodi, eller melodiska fraser, så att den passar ihop med ackorden.
• Presentera idéerna, analysera och diskutera.
Förslag på fortsättning:
• Man kan arbeta vidare under kommande lektioner utgående från det som känns mest inspirerande. Fortsätt på idéerna, arrangera musiken för olika instrument och utarbeta en färdig komposition.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Välj ett av följande: elevernas instrument, keyboardar eller instrument som finns i klassen. Det går också att ha pekplattor som ljudkälla.
Ytterligare kommentarer om övningen
Att komponera behöver inte alltid vara inriktat på att skapa hela, fullständiga och framförbara kompositioner. Det kan också vara en aktivitet i mindre skala – ett arbetssätt bland andra. I den meningen är en liten kompositionsövning, att skapa en skala eller att skriva små fraser, betydelsefull och tillräcklig.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med