15.
Liten uppgift: Kom igång med grafisk notation
Gruppen bekantar sig med begreppet grafisk notation. Eleverna omvandlar ljud och rörelser till en notbild.
Uppgiftens skapare
Markku Klami
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att undersöka sambandet mellan ljud och notbild.
Att lära sig tolka ett grafiskt partitur. Att upptäcka och jämföra olika sätt att notera musikaliska element och ljud.
Konkret resultat
Ett flertal olika symboler, figurer och tecken som representerar olika ljud. Eventuellt större bilder som återger musikaliska helheter.
Instruktioner
• "Härma rörelse med ljud", uppgift 24, kan gärna användas som en förberedande uppgift. Välj de intressantaste ljuden och fortsätt arbeta med dem.
• Fundera tillsammans på vilka sätt man kan notera olika ljud och musikaliska situationer.
• Välj några olika ljud. Hitta på bilder och symboler som beskriver dessa ljud. Enkla och igenkännliga symboler blir bäst.
• Färdiga grafiska noter kan spelas upp i klassen. Fundera tillsammans: Är det entydigt hur man tolkar noterna? Finns det eventuella mångtydigheter?
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Pennor i olika storlek, tuschpennor för färg, papper (gärna också stora ark). Instrument att spela med.
Ytterligare kommentarer om övningen
Under uppgiftens gång finns det mycket att fundera på: att lyssna på olika ljud och att försöka beskriva deras egenskaper, att pröva på att notera musik på olika sätt, att göra ett försök att skapa en lättolkad notbild.
Även om planeringen här är avsedd för gruppundervisning är det möjligt att utföra uppgiften i enskild undervisning.
Se även uppgifterna 24 Härma rörelse med ljud och 48 Grafisk notation utifrån lek och rörelse.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med