15.
Pieni tehtävä: Graafinen notaatio: aloitus
Oppilaat tutustuvat graafiseen notaation käsitteeseen. Liikkeet ja äänet voidaan tässä työtavassa muuttaa nuottikuvaksi.
Tehtävän laatija
Markku Klami
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Äänen ja nuottikuvan yhteyden hahmoittaminen.
Graafisen notaation periaatteisiin tutustuminen. Tavoitteena on huomata, että erilaisiin musiikillisiin elementteihin ja ääniin on löydettävissä erilaisia notatointitapoja.
Konkreettinen tuotos
Erilaiset graafiset tuotokset joko yksittäisistä äänitapahtumista tai isommista musiikillisista kokonaisuuksista
Työskentelyn eteneminen
• Tehtävä voidaan käynnistää 24. Liike–ääni -tehtävän avulla: valitaan mielenkiintoisimmat äänet jatkokäsittelyyn.
• Keskustellaan äänistä ja musiikillisista tapahtumista ja mietitään, miten niitä voisi kuvata nuottikuvassa ja kirjata muistiin.
• Pyritään löytämään erilaisille materiaaleille mahdollisimman yksinkertainen mutta silti kuvaava notaatiotapa.
• Valmiit graafiset notaatiot voidaan esittää ryhmässä ja tätä kautta keskustella siitä, miten yksi- tai moniselitteisesti tehdyt notaatiot on tulkittavissa
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Muistiinpanovälineitä, erikokoisia ja -värisiä tusseja ym. kyniä, erikokoisia papereita, erilaisia soittimia.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävä tarjoaa hyvät mahdollisuudet keskustella äänten ominaisuuksista ja miettiä, millä tavoin erilaisia äänellisiä tapahtumia voi kirjata ylös ja minkälainen notaatiotapa on selkein myöhempää esittämistä ajatellen.
Vaikka tehtävä on suunniteltu ryhmätehtäväksi, on se sovellettavissa myös yksilöopetukseen.
Ks. myös tehtävät Liike-ääni ja Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä