23.
Liten uppgift: Skicka ljudet vidare
En rolig lek och en bra uppvärmning. Börja lektionen med den här leken, eller sätt in den före en improvisationsövning. Framförallt yngre elever brukar tycka om leken och barn gör den ofta bättre än vuxna.
Uppgiftens skapare
Markku Klami
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att bygga upp klassens gruppdynamik så den blir starkare.
Att kunna lyssna och reagera spontant inom en snabb lek.
Konkret resultat
Leken hjälper klassen att slappna av, tar bort nervositet och livar upp stämningen – ett bra utgångsläge för gruppövningar.
Instruktioner
• Hela klassen – även läraren – står i ring.
• Läraren vänder sig till personen bredvid (valfri riktning) och klappar händerna. Deltagarna skickar i tur och ordning handklappen vidare. Handklappen går runt i ringen. Om en stund kan man utse en person att börja en ny runda. Byt ut handklappen mot valfri rörelse med valfritt ljud.
• Variera uppgiften och gör leken svårare. Till exempel: Introducera en dubbel-klapp som gör att klappen byter håll. Lägg till nya ljud så att två ljud går i motsatt riktning i ringen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Leken fungerar utmärkt utan redskap. Röst och rörelser räcker bra. Det går att anpassa leken för instrument, till exempel om det finns små slagverk för alla i klassen.
Ytterligare kommentarer om övningen
Börja enkelt, med ett ljud i en riktning. Prova på att snabba upp leken. Utmaning: Byt håll eller låt klappen gå i båda riktningar samtidigt.
Framförallt yngre elever brukar tycka om leken. Typiskt är att barnen överträffar de vuxna i leken.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med