Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


30.

Liten uppgift: Bygg upp en skala utifrån intervaller

Hur många skalor finns det i världen? Hitta på en egen skala!

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att skapa en tonskala med hjälp av intervalltyper.

Konkret resultat

En skala. Skalan kan även användas i senare övningar.

Förberedelse

Repetera olika typer av intervall (små, stora, rena och så vidare).

Instruktioner

• Utgå från två intervalltyper (till exempel liten sekund och stor sekund; eller stor sekund och liten ters). Varva de två intervallen som du vill och bygg upp en egen skala.

• Om du vill kan du låta skalan överskrida en oktav så att skalan låter annorlunda i olika oktavlägen.

• Lyssna på skalan – spela eller sjung. Beskriv hur skalan låter och vilka känslor den väcker.

• Improvisera utifrån skalan och skapa på så sätt melodiska och rytmiska idéer. Jobba tillsammans i par (eller lärare med elev): den ena spelar en musikalisk idé och den andra imiterar på gehör eller improviserar ett svar i stil med "call and response".

Förslag på fortsättning:
• Nästa lektion kan eleverna skriva melodier utifrån skalan. Sök melodiövningar här på Opus 1 och hitta inspiration.

• Det går även bra att bygga upp ackord utifrån skalan. Ackorden kan sedan tranponeras på olika tonhöjd.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Det fungerar bra att använda något av följande: elevernas instrument, keyboardar, rösten eller klassinstrument.

Ljud från en pekplatta fungerar också bra.

Ytterligare kommentarer om övningen

Ibland blir det så att eleven "hittar på" en existerande skala, exempelvis ett modus. Då är det bra att läraren är uppmuntrande, berättar namnet på skalan och låter eleven fortsätta med den. Det viktiga är inte att eleverna skapar alldeles nya skalor, utan att eleverna vidgar sin förståelse av tonalitet och får pröva på något nytt.

Det går bra att använda skalan som utgångspunkt i senare kompositionsövningar.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER