20.
Liten uppgift: Komponera ”entonsmusik”
Det går bra att komponera med en ton! Då kan man istället fokusera på andra aspekter än tonhöjd.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att spela och skriva rytmer.
Att lyssna på klangfärg (timbre).
Att lära sig ny musikterminologi.
Att fokusera på parametrarna tonlängd, klangfärg, dynamik, artikulation etcetera.
Att upptäcka hur intressant "entonsmusiken" blir då man varierar och utvecklar parametrar.
Att spela eller sjunga med fokus på dessa parametrar.
Extra: Att sätta ackord till musiken.
Konkret resultat
En komposition av "entonsmusik" med omväxlande rytmer och klangfärger.
Förberedelse
Om man väljer att spela samma ton i olika oktaver är det bra att först prata om instrumenten. Hur högt eller lågt kan man spela? Hur låter tonen i olika register?
Instruktioner
Alternativ 1:
• Komponerandet fungerar bra i små grupper, parvis eller enskilt. Dela in er. Varje grupp väljer en ton (t.ex. tonen A). Tonen behöver inte ligga i samma oktav då man komponerar för olika instrument. Extra: Prova att spela tonen i olika oktaver på samma instrument. Då lär man sig samtidigt om register. För nybörjare är det enklare att använda endast ett register.
• Grupperna bestämmer vilken taktart de vill använda. Det är möjligt att byta taktart mitt i stycket. En möjlighet är också att bestämma antalet takter i förväg.
• Hitta på rytmer. Försök att göra rytmen intressant och omväxlande. Repetera rytmiska motiv – utveckla och variera dem. Analysera emellanåt det halvfärdiga stycket: Hur har man använt långsamma respektive snabba notvärden? Vilken roll spelar tystnad i kompositionen? Även pauser är musik! Öva läsa upp rytmen. Rytmerna blir extra roliga då man utgår från ett gemensamt tema, exempelvis så här: Temat är fågelarter. Klassen läser upp namnen på olika fåglar och funderar på rytmen – sädesärla, fasan, svarthalsad dopping, gråhäger, ökenlöpare, vitryggig hackspett, rödhuvad törnskata, björktrast, sävsångare, korp. Fågelnamnen skrivs upp på tavlan med rytm. Grupperna får använda dessa som material då de komponerar.
• Bestäm instrumenteringen. Vilka instrument spelar i musikstycket? Kanske ett instrument kan spela ett solo som sedan övergår till ett annat instrument?
• Sätt fokus på klangfärg. Variera spelteknik. Testa övergå från ett spelsätt till ett annat. Avsluta tonen extremt lätt och luftigt, eller indled tonen med brus och knaster.
•Tänk igenom dynamik och artikulation. Lägg till detaljer. Fundera på vilka intryck och känslor man får av musiken. I någon passage finns kanske en viss sinnesstämning?
• Extra: sätt ackord till det färdiga musikstycket.
• Framför kompositionerna och gör iakttagelser.
Alternativ 2:
• Gör lika som ovan, men koordinera valet av toner så att det blir en intressant harmoni av alla grupper tillsammans. Hela klassen bestämmer också en gemensam taktart och ett gemensamt antal takter. Nu kan de färdiga kompositionerna spelas simultant, eller exempelvis tre grupper åt gången.
• Extra svårt: Bestäm antalet slag i förväg (till exempel 36 st. fjärdedelsnoter), men låt grupperna välja var sin egen taktart. Nu blir det polyrytmik då grupperna spelar tillsammans!
Alternativ 3, fördjupade studier:
• Visa konkreta exempel på hur man kan variera "entonsmusik" (se lista på verk här nedan). Lyssna på några verk och fundera. Vilka möjligheter finns det då man vill skapa omväxling i musiken? Vad kan man göra för att hålla musiken intressant och spännande? Lägg märke till ornament, det vill säga snabba toner som placeras kring den centrala tonen. Observera hur man kan "böja tonen" med små fluktuationer i tonhöjd. Introducera begreppet "centralton".
• Utgå från dessa iakttaggelser då ni komponerar. Låt musiken kretsa kring en centralton. Utsmycka tonen med ornament och annat dylikt. Tänk på dramaturgin.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Ytterligare material
Att lyssna på:
Purcell: Fantazia upon one note à 5 från år 1680
Scelsi: Quattro pezzi su una nota sola från år 1959
Anna Thorvaldsdottir: Aeriality från år 2010/2011
Se även uppgift nr. 27.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med