Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


20.

Pieni tehtävä: Yhden sävelen sävellys

Säveltää voi myös yhdellä sävelellä! Tällöin huomio kiinnittyy muihin musiikin osatekijöihin.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Syvennytään rytmin kirjoitukseen ja rytmilukuun, sointiväreihin, musiikkisanastoon, soinnutukseen, soittamiseen ja/tai laulamiseen. Havaitaan, että yhdellä sävelellä saa aikaan yllättävän paljon kiinnostavaa materiaalia muiden parametrien vaihtuessa.

Konkreettinen tuotos

Rytmisesti ja soinnillisesti polveileva sävellys yhdellä sävelellä

Valmistautuminen

Jos harjoitus toteutetaan rekisterejä vaihtelemalla (yksi sävel eri oktaavialoissa), tutustutaan ensin teoksessa käytettävien soitinten äänialoihin ja sointiväreihin.

Työskentelyn eteneminen

Etenemisvaihtoehto 1:
• Kukin valitsee oman sävelen pienryhmässä, pareittain tai yksin. Rekisterit voivat vaihdella, ja tehtävän voi toteuttaa myös oktaavialaharjoituksena. Tällöin keskiössä on myös soitintuntemus, ja tehtävästä tulee haastavampi. Aloittelijoille harjoitus on helpompi toteuttaa yhdessä rekisterissä.

• Valitaan pienryhmissä, pareittain tai yksin kappaleelle tahtiosoitus/-osoituksia. Halutessa voidaan päättää etukäteen tahtien lukumäärä.

• Keksitään kiinnostava, vaihteleva, eloisa rytmi, jossa voi suosia (toistaa ja kehitellä) tiettyjä rytmimotiiveja. Mietitään, kuinka hiljaisuus ja ääni vuorottelevat tahdeissa. Missä on tiheitä aika-arvoja, missä hitaita ja millainen suhde niillä on toisiinsa? Tauot ovat myös musiikkia! Samalla voidaan harjoitella rytmikuvioita. Rytmikuvioita voi keksiä ensin yhdessä johonkin teemaan, esimerkiksi lintulajeihin liittyen: Millä rytmillä lausutaan vaikkapa västäräkki, telkkä, fasaani, kiiruna, mustakaulauikku, harmaahaikara, merikotka, tunturihaukka, ruisrääkkä, meriharakka, kurki, töyhtöhyyppä, aavikkojuoksija, rantasipi, idäntunturikyyhky, lapinpöllö, tervapääsky, kuningaskalastaja, valkoselkätikka, kalliopääsky, räkättirastas, ruokokerttunen, punapäälepinkäinen, mustavaris, korppi, punatulkku. Rytmit kirjoitetaan esimerkiksi taululle lintuniminä ja niitä vastaavina rytmikuvioina. Rytmikuvioita voi käyttää omissa yhden sävelen sävellyksissä.

• Mietitään instrumentaatio: Mille soittimille teos sävelletään? Vaihtuuko soolosoitin teoksen aikana tai vaikkapa kesken tahtien?

• Kiinnitetään huomiota sointiväreihin. Millä sointiväreillä äänet soitetaan ja kuinka ne vaihtelevat tahtien aikana? Voisiko jossain kohdassa sävel vaikkapa häipyä huokoiseksi sointiväriksi tai alkaa säröllä/murtuneella soinnilla?

• Kiinnitetään huomiota dynamiikkoihin ja artikulaatioon sekä lisätään yksityiskohtia tahteihin. Millaisia mielikuvia teos tai sen eri kohdat herättävät? Millaisia tunnelmia se sisältää?

• Voidaan myös soinnuttaa teos.

• Esitetään sävellykset ja tehdään niistä huomioita.

Etenemisvaihtoehto 2:
• Harjoitus voidaan toteuttaa myös niin, että sovitaan yhteisesti sävellyksessä käytettävät yksittäiset sävelet (joilla voidaan muodostaa kiinnostavia yhteisharmonioita), tahtiosoitus sekä tahtien lukumäärä.

• Vaativampi vaihtoehto on sopia vain iskujen lukumäärä ilman yhteistä tahtiosoitusta, jolloin voidaan luoda polymetriikkaa.

Etenemisvaihtoehto 3 syventävät opinnot:
• Tutustutaan yhden äänen erilaisiin mahdollisuuksiin kuunneltavien teosten avulla (ks. lista alla): kuinka eri tavoin voi tehdä liikettä ja vaihtelevuutta? Kuinka pitää mielenkiinto yllä sävellyksessä ja luoda jännitettä? Kuinka säveltä voi koristella (taivutukset, kuvioinnit sävelen ympärillä)? Samalla voidaan tutustua käsitteeseen keskussävel.
• Suunnitellaan oma keskussävelisyydelle pohjautuva teos, jossa liikutaan yhden sävelen ympärillä. Pohditaan musiikin dramaturigista kehitystä.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Lisämateriaali

Kuunneltavaa:

Purcell: Fantazia upon one note à 5 vuodelta 1680

Scelsi: Quattro pezzi su una nota sola vuodelta 1959

Anna Thorvaldsdottir: Aeriality vuodelta 2010/2011

 

Ks. myös tehtävä 27.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT