Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


9.

Liten uppgift: Skapa en rytmduett

Skapa en rytm i två stämmor, skriv ett partitur och arrangera duetten för olika slaginstrument. Prova på att sätta text till rytmen, eller skriv en melodi som passar till din duett.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att skapa musik med fokus på rytm.
Att öva in rytmer i två stämmor.

Konkret resultat

En rytmduett

Instruktioner

• Förklara för klassen vad som menas med "rytmduett". Tanken är att skapa en rytmisk komposition med två självständiga stämmor – "rytmisk polyfoni" så att säga.

• Det passar bra att öva på rytmer och notläsning i förväg. Utgå från elevernas kunskapsnivå och välj ut lämpliga rytmer – exempelvis åttondelar för nybörjare, trioler för avancerad nivå och så vidare. Tips! Bestäm ett tema, exempelvis "årstider". Utgå från små rytmiska motiv och hitta på ord som passar till rytmerna. Exempel: två åttondelar och en fjärdedel = "sommarlov". När eleverna skapar egna rytmer kan de arbeta på samma sätt utifrån temat. Olika ord ger olika rytmer: första maj, december, snöstorm, höst, midsommar etcetera.

• Alternativ 1: Skapa rytmduetten i helklass. Låt en elev i taget lägga till en rytm, förslagsvis en takt per elev. Börja med att bestämma vilken taktart stycket går i. En mer utmanande variant är att byta taktart mitt i stycket. Tips! Kom ihåg att beakta "polyfonin". En tumregel är att använda kontraster. När den ena stämman spelar snabbt ska den andra spela långsamt.

• Alternativ 2: Eleverna arbetar i par. Fördela kompositionsarbetet så att varje par skriver en liten del av stycket, förslagsvis en takt. Paren skriver samtidigt båda stämmorna. Avslutningsvis samlar man alla delar till ett gemensamt stycke. Börja med att välja taktart i helklass. Utmaning: Låt paren välja taktart för sin del. Sammanför delarna till ett stycke med många taktartsbyten.

• Renskriv rytmduetten och skapa ett partitur. Diskutera med eleverna hur man skriver ett partitur.

• Framför den färdiga rytmduetten. Välj gärna två slaginstrument med olika klang. En möjlighet är att spela på keyboardar som finns i klassrummet. Keyboardar innehåller ofta ljud som låter som trummor.

• Extra tips! Sätt text till stämmorna och framför duetten med rösten. Eller: Skriv melodier utifrån rytmerna och skapa en tvåstämmig sång.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER