9.
Liten uppgift: Skapa en rytmduett
Skapa en rytm i två stämmor, skriv ett partitur och arrangera duetten för olika slaginstrument. Prova på att sätta text till rytmen, eller skriv en melodi som passar till din duett.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att skapa musik med fokus på rytm.
Att öva in rytmer i två stämmor.
Konkret resultat
En rytmduett
Instruktioner
• Förklara för klassen vad som menas med "rytmduett". Tanken är att skapa en rytmisk komposition med två självständiga stämmor – "rytmisk polyfoni" så att säga.
• Det passar bra att öva på rytmer och notläsning i förväg. Utgå från elevernas kunskapsnivå och välj ut lämpliga rytmer – exempelvis åttondelar för nybörjare, trioler för avancerad nivå och så vidare. Tips! Bestäm ett tema, exempelvis "årstider". Utgå från små rytmiska motiv och hitta på ord som passar till rytmerna. Exempel: två åttondelar och en fjärdedel = "sommarlov". När eleverna skapar egna rytmer kan de arbeta på samma sätt utifrån temat. Olika ord ger olika rytmer: första maj, december, snöstorm, höst, midsommar etcetera.
• Alternativ 1: Skapa rytmduetten i helklass. Låt en elev i taget lägga till en rytm, förslagsvis en takt per elev. Börja med att bestämma vilken taktart stycket går i. En mer utmanande variant är att byta taktart mitt i stycket. Tips! Kom ihåg att beakta "polyfonin". En tumregel är att använda kontraster. När den ena stämman spelar snabbt ska den andra spela långsamt.
• Alternativ 2: Eleverna arbetar i par. Fördela kompositionsarbetet så att varje par skriver en liten del av stycket, förslagsvis en takt. Paren skriver samtidigt båda stämmorna. Avslutningsvis samlar man alla delar till ett gemensamt stycke. Börja med att välja taktart i helklass. Utmaning: Låt paren välja taktart för sin del. Sammanför delarna till ett stycke med många taktartsbyten.
• Renskriv rytmduetten och skapa ett partitur. Diskutera med eleverna hur man skriver ett partitur.
• Framför den färdiga rytmduetten. Välj gärna två slaginstrument med olika klang. En möjlighet är att spela på keyboardar som finns i klassrummet. Keyboardar innehåller ofta ljud som låter som trummor.
• Extra tips! Sätt text till stämmorna och framför duetten med rösten. Eller: Skriv melodier utifrån rytmerna och skapa en tvåstämmig sång.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Fortsättning
Övningar att fortsätta med