Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


9.

Pieni tehtävä: Polyfoninen rytmiduetto

Keksitään polyfoninen rytmiduetto. Kirjoitetaan se partituuriksi ja soitetaan erilaisilla lyömäsoittimilla. Duettoon voidaan keksiä myös sanat ja melodia.

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Rytmidueton keksiminen ja sen harjoittelu

Konkreettinen tuotos

Rytmiduetto

Työskentelyn eteneminen

• Keskustellaan siitä, mitä tarkoittaa polyfoninen rytmiduetto.

• Tehtävässä käytetetään kyseessä olevan ryhmän taitotasoon soveltuvia rytmejä, jotka voidaan kerrata ennen harjoitteen tekemistä. Rytmien keksimisvaiheessa apuna voidaan käyttää entuudestaan tuttuja rytmisanoja tai voidaan keksiä kullekin rytmihahmolle rytmisanat ajankohtaisen aiheen tai teeman mukaan (esim. sadonkorjuu, joulu, pääsiäinen, vappu, talviurheilu, kesäloma tms.). Muistetaan myös, että rytmeissä voidaan käyttää sidekaaria.

•Tehtävä voidaan toteuttaa yhdessä koko ryhmän kanssa siten, että kukin oppilas saa vuorollaan keksiä esim. yhden tahdin verran rytmiä. Tehtävässä voidaan pysyä koko tehtävän ajan yhdessä tahtilajissa tai tahtiosoitusta voidaan halutessa vaihdella. Rytmidueton stemmat pyritään laatimaan sillä tavalla, että kun toisessa stemmassa on pitkä ääni, niin toiseen stemmaan kyseiseen kohtaan tulee lyhyempiä aika-arvoja.

• Tehtävä voidaan toteuttaa myös siten, että rytmien keksiminen toteutetaan parityönä ja keksimisen jälkeen kaikkien parien rytmit yhdistetään yhdeksi pitkäksi rytmiksi. Kukin pari voi keksiä tehtävään esim. yhteen tahtiin sekä ylä- että alaäänen. Tehtävän tahtiosoitus voidaan sopia etukäteen yhdessä koko ryhmän kanssa tai vaihtoehtoisesti voidaan toimia siten, että kukin pari päättää itse, missä tahtilajissa oman tahtinsa kirjoittaa, jolloin saadaan todennäköisesti aikaan kappale, jossa tahtiositukset vaihtelevat.

• Kirjoitetaan rytmiduetto partituuriksi. Keskustellaan partituurin kirjoittamisen periaatteista.

• Soitetaan rytmiduetto erisoundisilla rytmisoittimilla tai valitaan luokassa olevista koskettimistoista erilaiset perkussiiviset soundit, joilla rytmi soitetaan.

• Rytmiduettoon voidaan keksiä myös sanat, joilla rytmit esitetään. Halutessa rytmeille voidaan keksiä myös melodiat, jolloin tehtävä laajenee kaksiääniseksi lauluksi.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT