26.
Liten uppgift: Body percussion utifrån namn
Hitta på en rytm för ditt namn och använd kroppen som slagverksinstrument. Bilda en kedja av alla namn i klassen. En bra lek för att ta bort nervositet och då man vill lära känna varandra.
Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att hitta på rytmer utifrån namn. Att prova på body percussion. Att lära sig rytmer som andra hittat på.
Att lära sig termerna solo och tutti. Att spela body percussion med växlande solo- och tuttipartier.
Att öva upp minnet och koordination. Tips och knep för effektiv inlärning då man övar på sitt instrument.
Konkret resultat
En lång rytm på body percussion bestående av många korta delar.
Instruktioner
• Övningen är en rolig namnlek då en ny klass träffas för första gången. I en grupp som känner varandra kan man hellre utgå från något annat än eget namn, till exempel namn på ett husdjur, en favoritort där man semestrat eller en favoriträtt.
• Visa exempel på body percussion, t.ex. handklapp, fingerknäpp, slag på bröstet, slag på låret, hopp på stället eller snurr. Alla hittar på en rytm utgående från eget namn. Tips! Sätt in extra slag för korta namn, exempelvis en upptakt.
• Deltagarna står i ring under övningen. När man skapar rytmer får man bättre arbetsro om man vänder ryggen mot mitten av ringen.
• Vänta tills alla hittat på en rytm och vänd sedan ansiktet mot mitten. Alla presenterar i tur och ordning sitt namn och sin rytm. Låt presentationen gå runt i ringen eller fråga: "Vem vill börja?". Deltagaren som står på tur visar sin rytm (solo) och de andra upprepar efter (tutti).
• Varje gång kombinerar man det nya namnet och den nya rytmen med alla de föregående. När kedjan blir lång kan man öva in mindre delar.
• När alla har presenterat sina namn och sina rytmer övar man in hela kedjan i ursprunglig ordningsföljd. Fokusera vid behov på svåra avsnitt. Tips! Prata samtidigt om effektiva inlärningsmetoder.
• Nästa steg: Lämna bort namn och utför endast kroppsrytmer.
• Öppna upp ringen så att deltagarna står i en halvring. Utse en "dirigent" som ställer sig framför gruppen. Dirigenten pekar på en person i halvringen och alla spelar rytmen som baserar sig på personens namn. Byt gärna dirigent då ni spelat alla namn i klassen åtminstone en gång.
• Det går även att dela in halvringen i stämmor och att sedan spela två eller tre rytmer samtidigt. Avslutningsvis kan man testa hur det låter om alla i klassen spelar sin egen rytm på samma gång.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Ytterligare kommentarer om övningen
Hjälp till om någon har svårt att hitta på en rytm.
Det kan kännas nervöst att presentera sin rytm solo, men eget namn är relativt enkelt och det brukar gå bra. Låt dem som vill prova på att "dirigera".
Skapa en miljö där man får göra misstag och där man kan skratta åt det istället för att vara rädd.
Övningen går utmärkt att göra utomhus, stämningen blir en helt annan.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med