Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


26.

Liten uppgift: Body percussion utifrån namn

Hitta på en rytm för ditt namn och använd kroppen som slagverksinstrument. Bilda en kedja av alla namn i klassen. En bra lek för att ta bort nervositet och då man vill lära känna varandra.

Uppgiftens skapare
Sanna Ahvenjärvi

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att hitta på rytmer utifrån namn. Att prova på body percussion. Att lära sig rytmer som andra hittat på.

Att lära sig termerna solo och tutti. Att spela body percussion med växlande solo- och tuttipartier.

Att öva upp minnet och koordination. Tips och knep för effektiv inlärning då man övar på sitt instrument.

Konkret resultat

En lång rytm på body percussion bestående av många korta delar.

Instruktioner

• Övningen är en rolig namnlek då en ny klass träffas för första gången. I en grupp som känner varandra kan man hellre utgå från något annat än eget namn, till exempel namn på ett husdjur, en favoritort där man semestrat eller en favoriträtt.

• Visa exempel på body percussion, t.ex. handklapp, fingerknäpp, slag på bröstet, slag på låret, hopp på stället eller snurr. Alla hittar på en rytm utgående från eget namn. Tips! Sätt in extra slag för korta namn, exempelvis en upptakt.

• Deltagarna står i ring under övningen. När man skapar rytmer får man bättre arbetsro om man vänder ryggen mot mitten av ringen.

• Vänta tills alla hittat på en rytm och vänd sedan ansiktet mot mitten. Alla presenterar i tur och ordning sitt namn och sin rytm. Låt presentationen gå runt i ringen eller fråga: "Vem vill börja?". Deltagaren som står på tur visar sin rytm (solo) och de andra upprepar efter (tutti).

• Varje gång kombinerar man det nya namnet och den nya rytmen med alla de föregående. När kedjan blir lång kan man öva in mindre delar.

• När alla har presenterat sina namn och sina rytmer övar man in hela kedjan i ursprunglig ordningsföljd. Fokusera vid behov på svåra avsnitt. Tips! Prata samtidigt om effektiva inlärningsmetoder.

• Nästa steg: Lämna bort namn och utför endast kroppsrytmer.

• Öppna upp ringen så att deltagarna står i en halvring. Utse en "dirigent" som ställer sig framför gruppen. Dirigenten pekar på en person i halvringen och alla spelar rytmen som baserar sig på personens namn. Byt gärna dirigent då ni spelat alla namn i klassen åtminstone en gång.

• Det går även att dela in halvringen i stämmor och att sedan spela två eller tre rytmer samtidigt. Avslutningsvis kan man testa hur det låter om alla i klassen spelar sin egen rytm på samma gång.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Ytterligare kommentarer om övningen

Hjälp till om någon har svårt att hitta på en rytm.

Det kan kännas nervöst att presentera sin rytm solo, men eget namn är relativt enkelt och det brukar gå bra. Låt dem som vill prova på att "dirigera".

Skapa en miljö där man får göra misstag och där man kan skratta åt det istället för att vara rädd.

Övningen går utmärkt att göra utomhus, stämningen blir en helt annan.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER