26.
Pieni tehtävä: Etunimistä kehorytmit
Kukin oppilas keksii ja esittää nimestään kehorytmin, ja syntyneet rytmit yhdistetään pitkäksi ketjuksi. Tehtävä toimii hyvin myös tunnelmaa vapauttavana tutustumisleikkinä!
Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Rytmin ja kehorytmin keksiminen omasta nimestä ja niiden esittäminen; muiden kehorytmien oppiminen.
Vuorottelun, solo-tutti-termien ja johtajuuden opetteleminen.
Koordinaation ja muistin kehittäminen; soittoläksyjen harjoitteluun soveltuvan harjoittelutekniikan oppiminen.
Konkreettinen tuotos
Pienistä kehorytmipätkistä muodostuva pidempi kehorytmi
Työskentelyn eteneminen
• Harjoitetta voidaan käyttää uuden ryhmän ensimmäisellä tunnilla tutustumisleikkinä. Keskenään tutun ryhmän kanssa etunimen tilalla voidaan käyttää esimerkiksi lemmikkieläimen nimeä, loman kohokohtaa, lempiruokaa jne.
• Kukin oppilas keksii oman etunimen lausuntarytmiin kehorytmin (esim. taputus, napsaus, jalan tömistys, rintakehän taputus, reisien taputus, hyppy, hyppy ilmassa pyörähtäen). Kehorytmi voi olla joko täysin etunimen mittainen tai alkaa esimerkiksi yhden iskun ennen etunimen sanomista ja jatkua sen jälkeen.
• Harjoitusta tehdessä seisotaan piirissä. Omaa rytmiä keksittäessä käännetään selkä kohti piirin keskustaa, jotta jokainen saa keksiä oman kehorytminsä omassa rauhassa.
• Kun kaikki ovat keksineet oman rytminsä, käännytään takaisin kasvot kohti piirin keskustaa. Nimien ja kehorytmien esittely tehdään joko piirin järjestyksessä tai halukkuusjärjestyksessä. Kukin oppilas esittää oman kehorytminsä nimen kanssa (solo) ja muut toistavat nimen ja kehorytmin keksijän perässä (tutti).
• Yhdistetään uusi rytmi ja nimi aina edeltäviin. Voidaan harjoitella myös pienempinä kokonaisuuksina.
• Kun kaikki ovat esitelleet oman nimensä ja kehorytminsä, harjoitellaan niitä sisääntulojärjestyksessä muutama kerta. Tässäkin vaiheessa voidaan harjoitella vaikeimpia kohtia pienempinä palasina. Verrataan harjoittelumetodia soittoläksyjen harjoittelumetodeihin.
• Seuraavassa vaiheessa jätetään nimet pois ja tehdään pelkät kehorytmit.
• Siirrytään piiristä puolikaareen. Joku oppilaista saa tulla kapellimestariksi, joka osoittaa kädellä jotain oppilaista, ja koko ryhmä tekee kyseisen oppilaan kehorytmin. Kun kaikkien rytmit on soitettu vähintään kerran läpi, vaihdetaan kapellimestaria.
• Voidaan kokeilla myös, miltä kuulostavat kaksi, kolme - tai koko ryhmän - kehorytmit päällekkäin.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Jos joku ei saa keksityksi itse rytmiä, muut auttavat.
Halukkaat oppilaat käyvät johtamassa kehorytmikuoroa, ja yleensä jokainen uskaltaa omaa rytmiä sanottaessa ottaa johtajan aseman.
Tehtävässä opitaan myös, ettei väärin tekeminen haittaa - mokata saa rauhassa, ja sille voi nauraa.
Tehtävä sopii erinomaisesti tehtäväksi myös ulkona, jolloin sen tekemiseen tulee uudenlainen tunnelma.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä