Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • SV


26.

Pieni tehtävä: Etunimistä kehorytmit

Kukin oppilas keksii ja esittää nimestään kehorytmin, ja syntyneet rytmit yhdistetään pitkäksi ketjuksi. Tehtävä toimii hyvin myös tunnelmaa vapauttavana tutustumisleikkinä!

Tehtävän laatija
Sanna Ahvenjärvi

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Rytmin ja kehorytmin keksiminen omasta nimestä ja niiden esittäminen; muiden kehorytmien oppiminen.

Vuorottelun, solo-tutti-termien ja johtajuuden opetteleminen.

Koordinaation ja muistin kehittäminen; soittoläksyjen harjoitteluun soveltuvan harjoittelutekniikan oppiminen.

Konkreettinen tuotos

Pienistä kehorytmipätkistä muodostuva pidempi kehorytmi

Työskentelyn eteneminen

• Harjoitetta voidaan käyttää uuden ryhmän ensimmäisellä tunnilla tutustumisleikkinä. Keskenään tutun ryhmän kanssa etunimen tilalla voidaan käyttää esimerkiksi lemmikkieläimen nimeä, loman kohokohtaa, lempiruokaa jne.

• Kukin oppilas keksii oman etunimen lausuntarytmiin kehorytmin (esim. taputus, napsaus, jalan tömistys, rintakehän taputus, reisien taputus, hyppy, hyppy ilmassa pyörähtäen). Kehorytmi voi olla joko täysin etunimen mittainen tai alkaa esimerkiksi yhden iskun ennen etunimen sanomista ja jatkua sen jälkeen.

• Harjoitusta tehdessä seisotaan piirissä. Omaa rytmiä keksittäessä käännetään selkä kohti piirin keskustaa, jotta jokainen saa keksiä oman kehorytminsä omassa rauhassa.

• Kun kaikki ovat keksineet oman rytminsä, käännytään takaisin kasvot kohti piirin keskustaa. Nimien ja kehorytmien esittely tehdään joko piirin järjestyksessä tai halukkuusjärjestyksessä. Kukin oppilas esittää oman kehorytminsä nimen kanssa (solo) ja muut toistavat nimen ja kehorytmin keksijän perässä (tutti).

• Yhdistetään uusi rytmi ja nimi aina edeltäviin. Voidaan harjoitella myös pienempinä kokonaisuuksina.

• Kun kaikki ovat esitelleet oman nimensä ja kehorytminsä, harjoitellaan niitä sisääntulojärjestyksessä muutama kerta. Tässäkin vaiheessa voidaan harjoitella vaikeimpia kohtia pienempinä palasina. Verrataan harjoittelumetodia soittoläksyjen harjoittelumetodeihin.

• Seuraavassa vaiheessa jätetään nimet pois ja tehdään pelkät kehorytmit.

• Siirrytään piiristä puolikaareen. Joku oppilaista saa tulla kapellimestariksi, joka osoittaa kädellä jotain oppilaista, ja koko ryhmä tekee kyseisen oppilaan kehorytmin. Kun kaikkien rytmit on soitettu vähintään kerran läpi, vaihdetaan kapellimestaria.

• Voidaan kokeilla myös, miltä kuulostavat kaksi, kolme - tai koko ryhmän - kehorytmit päällekkäin.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Jos joku ei saa keksityksi itse rytmiä, muut auttavat.

Halukkaat oppilaat käyvät johtamassa kehorytmikuoroa, ja yleensä jokainen uskaltaa omaa rytmiä sanottaessa ottaa johtajan aseman.

Tehtävässä opitaan myös, ettei väärin tekeminen haittaa - mokata saa rauhassa, ja sille voi nauraa.

Tehtävä sopii erinomaisesti tehtäväksi myös ulkona, jolloin sen tekemiseen tulee uudenlainen tunnelma.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT