Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


21.

Liten uppgift: Ljudlandskap utifrån en saga

En enkel, lättförståelig uppgift  för instrument eller rösten. Fortsätt efteråt med att hitta på egna berättelser.

 

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att prova på alternativa speltekniker (eng. extended technique).
Att prova på experimentell notation.

Konkret resultat

Ett ljudlandskap som utgår från en berättelse och har en tydlig dramaturgisk båge.

Ett partitur med "blandteknik" där man använt text, teckningar, färger och texturer, traditionellt noterad rytm, melodi, harmoni, dynamik och artikulation.

Förberedelse

"Grafisk notation utifrån lek och rörelse", uppgift 48, passar bra som en förberedande uppgift.

Instruktioner

- Börja med två omgångar av improvisation. Eleverna kan välja att använda ett instrument eller rösten som ljudkälla. Målet är att improvisera ett ljudlandskap som passar till nedanstående berättelse. Någon läser högt medan improvisationen pågår.

- I första omgången improviserar alla tillsammans. Följ med berättelsen, reagera på händelserna, lyssna på vad de andra spelar och ta emot impulser. I andra omgången improviserar man med slutna ögon. Nu bestämmer berättaren vem som spelar, exempelvis genom att klappa musikerna på axeln. En axelklapp ger musikern signal att börja spela, en ytterligare axelklapp ger signal att sluta spela. På detta sätt kan berättaren begränsa improvisationen till mindre grupper eller även dela ut ett solo eller en duett.

Berättelse:
"Jag är i en skog.
Vinden viner i trädens löv.
Regndroppar börjar falla på marken.
Regnet tilltar.
Regnet tilltar, det stormar.
Jag ser en liten stuga uppe på en klippa. Jag börjar klättra uppför klippan.
Jag springer upp på klippan.
Jag kommer till stugan. Jag öppnar den knarrande dörren.
Jag sitter inne i stugan. Regnet piskar mot dörren, den öppnas och stängs (smällar).
Smällarna blir starkare.
Smällarna blir tystare.
Regnet upphör, jag öppnar stugans dörr (knarr).
Jag börjar gå nerför klippan.
Jag springer ner, snabbt.
Jag lyssnar på vindens sus.
Vinden dämpas.
Det är stilla."

- Efter de två improviserade omgångarna kan man planera ljudlandskapet i detalj. Öva sagans enskilda moment såsom skogen, vinden och regnet. Prova på alternativa spelsätt. Experimentera med röstanvändning. Var nyfiken på olika ljudmöjligheter. Försök imitera samma ljud med alla instrument.

- Bestäm en gemensam rytm för dörrens smällande.

- Planera tillsammans hur regnet och stormen låter. Det går bra att utgå från en viss artikulation, ett spelsätt eller en röstteknik – till exempel staccato eller glissando kan vara roligt. En annan möjlighet är att planera avsnittet harmoniskt. Bestäm en skala eller enskilda toner som man får spela.

- Om improvisationen visade ansatser till melodiska motiv kan man ta fasta på dem. Spela melodierna tillsammans på gehör och utveckla dem. Lägg på minnet de slutliga melodierna genom att notera dem.

- Fundera på verkets dramaturgi. Finns det ett avsnitt i berättelsen då alla spelar (tutti)? Finns det solopartier?

- Rita verket på papper eller på tavlan. Använd gärna figurer och bilder, eller gör en skiss med texturer. Blanda ritningarna med notskrift, rytmer och toner. Lägg till dynamik, nyanser och instrumentation.

- En möjlighet är att dela klassen i smågrupper. Grupperna får var sin del av sagan att utarbeta. Presentera delar i helklass när alla grupper är klara. Sätt ihop delarna och framför helheten i klassen. Reservera gärna två lektioner för arbetet.

- Det går bra att lämna bort berättandet i det slutliga framförandet. Berättelsen är i varje fall ett bra verktyg för att komma igång med skapandet.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Tips! Börja med att improvisera utifrån berättelsen endast med rösten. Transkribera sedan ljud från röst till instrument.

Ytterligare kommentarer om övningen

Efteråt kan man fortsätta med att hitta på egna berättelser och rita partitur av dem. Dela gärna gruppen så att man komponerar i smågrupper, parvis eller enskilt.

Ju mer man planerar i detalj, desto mer liknar ljudlandskapet en komposition.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER