Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


21.

Pieni tehtävä: Äänimaisema valmiiseen tarinaan

Helposti lähestyttävä harjoitus toteutettavaksi soittimin ja/tai omalla äänellä. Toimii paitsi äänimaisemana, myös valmentavana harjoituksena omien tarinoiden säveltämiseen.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Laajennettujen soittotekniikoiden ensikokeilut, ei-perinteiseen notaatioon tutustuminen

Konkreettinen tuotos

Tarinaan pohjautuva äänimaisema, jolla on selkeä draamallinen kaari.

Sekatekniikalla toteutettu, toistettavissa oleva partituuri, jossa voi olla tekstiä, piirroksia, värejä, tekstuureita, perinteisesti nuotinnettuja rytmejä, dynamiikkoja, artikulaatioita, harmonioita ja/tai melodioita.

Valmistautuminen

Valmistavana harjoituksena voidaan tehdä parin kanssa liike-ääni-improvisaatio, jossa tutustutaan graafiseen notaatioon (ks. harjoitus Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon).

Työskentelyn eteneminen

- Toteutetaan ensin kaksi kertaa omalla äänellä tai soittimilla. Molemmilla kerroilla joku lukee tarinaa.

Ensimmäisellä kerralla kaikki musisoivat yhdessä jatkuvasti toisiaan kuunnellen ja toisiinsa reagoiden. Toisella kerralla oppilaat musisoivat mahdollisuuksien mukaan silmät kiinni, ja ohjaaja jakaa tarinaa kertoessaan sooloja/duoja/pienryhmäsooloja (esim. koskettamalla olkapäästä; ensimmäinen kosketus merkitsee, että soolo alkaa ja toinen että soolo päättyy).

Tarina:
"Olen metsässä. Tuuli suhisee puiden lehvästössä.
Vesipisaroita alkaa putoilla maahan.
Sade yltyy.
Sade yltyy, myrskyää.
Näen kallion päällä pienen mökin. Lähden kiipeämään ylös kalliota.
Juoksen ylös kalliota.
Pääsen mökkiin. Avaan narisevan oven.
Istun sisällä mökissä. Sade piiskaa ovea auki ja kiinni (iskuja).
Iskut voimistuvat.
Iskut hiljenevät.
Sade lakkaa, avaan mökin oven (narinaa).
Lähden kävelemään alas kalliota.
Juoksen alas, nopeasti.
Kuuntelen tuulen suhinaa.
Tuuli vaimenee.
On tyyntä."

- Yksityiskohtaistetaan tarinan musiikillista sisältöä soittamalla yksittäisiä tunnelmia yhdessä (esim. metsä, tuuli, sade jne): kokeillaan millaisia soittotapoja/äänenkäyttötapoja tarinan eri kohdissa käytetään, ja imitoidaan soittotapoja kaikilla soittimilla/äänillä.

- Sovitaan yhteinen rytmi oven paukkumiseen.

- Sovitaan artikulaatiot, soittotavat/äänenkäyttötavat ja harmoniat sateeseen ja myrskyyn (esim. tietyn asteikon säveliä/tiettyjä intervalleja suosiva asteikko/yksittäisiä säveliä tietyissä rekistereissä/klustereita/staccatoja/trillejä/glissandoja).

- Jos improvisaatioissa on esiintynyt tarinan eri kohdissa alkavia melodisia aiheita, voidaan tarttua niihin, soittaa niitä korvakuulolta yhdessä, kehitellä niitä yhdessä ja nuotintaa ne muistiin.

- Mietitään teoksen dramaturgia. Missä tarinan kohdassa soittavat kaikki ja missä on sooloja?

- Piirretään teos paperille tai taululle kuvina, muotoina, tekstuurihahmoina, rytmeinä, sävelinä, ja lisätään kuvaan dynamiikkoja, nyansseja, instrumentaatioita.

- Voidaan myös jakaa tarinan osiin ja työstää niitä pienryhmissä, esitellä ideat ryhmälle ja koota teos yhteen. Tällöin tarinasävellykseen kannattaa varata kaksi oppituntia.

- Lopullisesta esityksestä voidaan jättää tarinankerronta pois, jolloin tarina on toiminut välineenä säveltämiselle.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Voidaan myös toteuttaa tarina ensin omalla äänellä, ja siirtää se sitten omille tai luokasta löytyville soittimille.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tämän tehtävän jälkeen voidaan myös itse keksiä tarina ryhmässä, pienryhmissä, pareittain tai yksin ja piirtää se kuvaksi tai graafiseksi partituuriksi.

Mitä enemmän tarinaa yksityiskohtaistaa, sitä lähemmäs sävellystä äänimaisema muuttuu.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT