21.
Pieni tehtävä: Äänimaisema valmiiseen tarinaan
Helposti lähestyttävä harjoitus toteutettavaksi soittimin ja/tai omalla äänellä. Toimii paitsi äänimaisemana, myös valmentavana harjoituksena omien tarinoiden säveltämiseen.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Laajennettujen soittotekniikoiden ensikokeilut, ei-perinteiseen notaatioon tutustuminen
Konkreettinen tuotos
Tarinaan pohjautuva äänimaisema, jolla on selkeä draamallinen kaari.
Sekatekniikalla toteutettu, toistettavissa oleva partituuri, jossa voi olla tekstiä, piirroksia, värejä, tekstuureita, perinteisesti nuotinnettuja rytmejä, dynamiikkoja, artikulaatioita, harmonioita ja/tai melodioita.
Valmistautuminen
Valmistavana harjoituksena voidaan tehdä parin kanssa liike-ääni-improvisaatio, jossa tutustutaan graafiseen notaatioon (ks. harjoitus Liikeilmaisusta graafiseen notaatioon).
Työskentelyn eteneminen
- Toteutetaan ensin kaksi kertaa omalla äänellä tai soittimilla. Molemmilla kerroilla joku lukee tarinaa.
Ensimmäisellä kerralla kaikki musisoivat yhdessä jatkuvasti toisiaan kuunnellen ja toisiinsa reagoiden. Toisella kerralla oppilaat musisoivat mahdollisuuksien mukaan silmät kiinni, ja ohjaaja jakaa tarinaa kertoessaan sooloja/duoja/pienryhmäsooloja (esim. koskettamalla olkapäästä; ensimmäinen kosketus merkitsee, että soolo alkaa ja toinen että soolo päättyy).
Tarina:
"Olen metsässä. Tuuli suhisee puiden lehvästössä.
Vesipisaroita alkaa putoilla maahan.
Sade yltyy.
Sade yltyy, myrskyää.
Näen kallion päällä pienen mökin. Lähden kiipeämään ylös kalliota.
Juoksen ylös kalliota.
Pääsen mökkiin. Avaan narisevan oven.
Istun sisällä mökissä. Sade piiskaa ovea auki ja kiinni (iskuja).
Iskut voimistuvat.
Iskut hiljenevät.
Sade lakkaa, avaan mökin oven (narinaa).
Lähden kävelemään alas kalliota.
Juoksen alas, nopeasti.
Kuuntelen tuulen suhinaa.
Tuuli vaimenee.
On tyyntä."
- Yksityiskohtaistetaan tarinan musiikillista sisältöä soittamalla yksittäisiä tunnelmia yhdessä (esim. metsä, tuuli, sade jne): kokeillaan millaisia soittotapoja/äänenkäyttötapoja tarinan eri kohdissa käytetään, ja imitoidaan soittotapoja kaikilla soittimilla/äänillä.
- Sovitaan yhteinen rytmi oven paukkumiseen.
- Sovitaan artikulaatiot, soittotavat/äänenkäyttötavat ja harmoniat sateeseen ja myrskyyn (esim. tietyn asteikon säveliä/tiettyjä intervalleja suosiva asteikko/yksittäisiä säveliä tietyissä rekistereissä/klustereita/staccatoja/trillejä/glissandoja).
- Jos improvisaatioissa on esiintynyt tarinan eri kohdissa alkavia melodisia aiheita, voidaan tarttua niihin, soittaa niitä korvakuulolta yhdessä, kehitellä niitä yhdessä ja nuotintaa ne muistiin.
- Mietitään teoksen dramaturgia. Missä tarinan kohdassa soittavat kaikki ja missä on sooloja?
- Piirretään teos paperille tai taululle kuvina, muotoina, tekstuurihahmoina, rytmeinä, sävelinä, ja lisätään kuvaan dynamiikkoja, nyansseja, instrumentaatioita.
- Voidaan myös jakaa tarinan osiin ja työstää niitä pienryhmissä, esitellä ideat ryhmälle ja koota teos yhteen. Tällöin tarinasävellykseen kannattaa varata kaksi oppituntia.
- Lopullisesta esityksestä voidaan jättää tarinankerronta pois, jolloin tarina on toiminut välineenä säveltämiselle.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Voidaan myös toteuttaa tarina ensin omalla äänellä, ja siirtää se sitten omille tai luokasta löytyville soittimille.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämän tehtävän jälkeen voidaan myös itse keksiä tarina ryhmässä, pienryhmissä, pareittain tai yksin ja piirtää se kuvaksi tai graafiseksi partituuriksi.
Mitä enemmän tarinaa yksityiskohtaistaa, sitä lähemmäs sävellystä äänimaisema muuttuu.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä