17.
Liten uppgift: Extra toner till en bekant melodi
Hur låter dissonanser och konsonanser i bekant terräng? Komponera och ta reda på saken.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att bli bekant med utmärkande egenskaper för olika intervall. Att träna på hur dissonanser och konsonanser kan ge olika karaktär åt musiken. Att lägga stämmor till en melodi som är bekant för eleverna.
Konkret resultat
En tvåstämmig komposition i olika versioner. Versionerna är baserade på samma melodi men har en andra stämma med skillnader i karaktär.
Förberedelse
Nybörjare: Intervall kan grovt sorteras i konsonanser och dissonanser. Prata om det och lyssna på exempel.
Avancerad nivå: Repetera olika typer av intervall: rena, små, stora med mera. Intervall kan sorteras enligt graden av konsonans eller dissonans: exempelvis öppen konsonans, mjuk konsonans, mjuk dissonans och skarp dissonans. Prata om det och lyssna på exempel.
Välj en sång som alla känner till. Antingen bestämmer läraren en sång eller så får eleverna välja.
Instruktioner
Sjung sången tillsammans och analysera melodin.
• Komponera en andra stämma med dissonanser.
• Komponera en andra stämma med konsonanser.
• Komponera en andra stämma med en kombination av konsonanser och dissonanser.
• Kom ihåg att beakta rytmen. Man behöver inte följa melodins rytm hela tiden. När melodin står stilla kan den andra stämman röra på sig och tvärtom (jämför med rörelse–stillhet i kontrapunkt eller i bildkomposition).
• Spela alla versioner av den tvåstämmiga musiken i klassen och diskutera resultatet. Utmaning! Sjung eller solmisera kompositionerna tvåstämmigt.
FÖRSLAG PÅ FORTSÄTTNING:
- Sammanställ musiken till ett "tema med variationer". Skapa en dramaturgi, exempelvis en process där musiken blir gradvis mer dissonant. Lägg till dynamik, tempo- och stilbeteckningar. Låt musiken övergå till en annan tonart (modulation). Arrangera stycket för olika instrument. Slutligen framför helheten i klassen. På det här sättet blir uppgiften ett mer omfattande arbete – det kan ta cirka tre lektioner för klassen att slutföra kompositionen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Välj ett av följande: elevernas instrument, keyboardar, pekplattor eller instrument som finns i klassen.
Ytterligare kommentarer om övningen
Det går även bra att utgå från en melodi som eleverna skapat.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med