Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


17.

Liten uppgift: Extra toner till en bekant melodi

Hur låter dissonanser och konsonanser i bekant terräng? Komponera och ta reda på saken.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bli bekant med utmärkande egenskaper för olika intervall. Att träna på hur dissonanser och konsonanser kan ge olika karaktär åt musiken. Att lägga stämmor till en melodi som är bekant för eleverna.

Konkret resultat

En tvåstämmig komposition i olika versioner. Versionerna är baserade på samma melodi men har en andra stämma med skillnader i karaktär.

Förberedelse

Nybörjare: Intervall kan grovt sorteras i konsonanser och dissonanser. Prata om det och lyssna på exempel.

Avancerad nivå: Repetera olika typer av intervall: rena, små, stora med mera. Intervall kan sorteras enligt graden av konsonans eller dissonans: exempelvis öppen konsonans, mjuk konsonans, mjuk dissonans och skarp dissonans. Prata om det och lyssna på exempel.

Välj en sång som alla känner till. Antingen bestämmer läraren en sång eller så får eleverna välja.

Instruktioner

Sjung sången tillsammans och analysera melodin.

• Komponera en andra stämma med dissonanser.

• Komponera en andra stämma med konsonanser.

• Komponera en andra stämma med en kombination av konsonanser och dissonanser.

• Kom ihåg att beakta rytmen. Man behöver inte följa melodins rytm hela tiden. När melodin står stilla kan den andra stämman röra på sig och tvärtom (jämför med rörelse–stillhet i kontrapunkt eller i bildkomposition).

• Spela alla versioner av den tvåstämmiga musiken i klassen och diskutera resultatet. Utmaning! Sjung eller solmisera kompositionerna tvåstämmigt.

FÖRSLAG PÅ FORTSÄTTNING:
- Sammanställ musiken till ett "tema med variationer". Skapa en dramaturgi, exempelvis en process där musiken blir gradvis mer dissonant. Lägg till dynamik, tempo- och stilbeteckningar. Låt musiken övergå till en annan tonart (modulation). Arrangera stycket för olika instrument. Slutligen framför helheten i klassen. På det här sättet blir uppgiften ett mer omfattande arbete – det kan ta cirka tre lektioner för klassen att slutföra kompositionen.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Välj ett av följande: elevernas instrument, keyboardar, pekplattor eller instrument som finns i klassen.

Ytterligare kommentarer om övningen

Det går även bra att utgå från en melodi som eleverna skapat.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER