17.
Pieni tehtävä: Sävelletään toisia ääniä tuttuun melodiaan
Miltä kuulostavat dissonanssit ja konsonanssit tutussa ympäristössä? Tarkastellaan asiaa säveltämällä!
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Intervallien ominaispiirteet tutuiksi. Opitaan tunnistamaan konsonanssien ja dissonanssien luonteita säveltämällä toisia ääniä tuttuun melodiaan.
Konkreettinen tuotos
Eri karakterisia kaksiäänisiä versioita tutusta melodiasta
Valmistautuminen
Vasta-alkajat: Tutustutaan konsonansseihin ja dissonasseihin ja lajitellaan intervallit niiden mukaan.
Edistyneemmät: Kerrataan intervallien laadut ja lajitellaan intervallit konsonansseihin sekä pehmeisiin ja koviin dissonansseihin.
Valitaan tuttu laulu (yhdessä ryhmän kanssa tai opettajan johdolla), johon toiset äänet sävelletään.
Työskentelyn eteneminen
Lauletaan tuttua melodiaa ja tehdään siitä huomioita.
• Sävelletään dissonansseja toiseksi ääneksi tuttuun melodiaan.
• Sävelletään konsonansseja toiseksi ääneksi tuttuun melodiaan.
• Sävelletään yhdistelmä konsonansseja ja dissonansseja toiseksi ääneksi tuttuun melodiaan.
• Kaikissa kohdissa kiinnitetään huomioita sävelletyn toisen äänen rytmiin. Sen ei tarvitse aina noudattaa melodian rytmiä, vaan se voi olla esimerkiksi liikkuva silloin, kun melodia on pitkällä äänellä tai toisinpäin (ns. komplementaarinen rytmi).
• Soitetaan kaksiääniset melodiat ja pohditaan lopputuloksia. Tehtävä toimii edistyneillä myös erinomaisena solfaharjoituksena.
JATKOTEHTÄVÄ:
- Voidaan koota melodiat variaatiosarjaksi, suunnitella draamallinen eteneminen (esim. prosessi konsonoivasta yhä dissonoivempaan), lisätä dynamiikkamerkintöja, tempoja ja terminologiaa, moduloida eri sävellajeihin, transponoida eri soittimille ja esittää kokonaisuus. Tällöin tehtävään kannattaa varata (ryhmästä riippuen) noin kolme oppituntia.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti omat soittimet, koskettimisto tai luokasta löytyvät soittimet. Myös tabletti käy äänilähteeksi.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tehtävä voidaan myös toteuttaa oppilaan itse säveltämällä melodialla.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä