Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • SV


17.

Pieni tehtävä: Sävelletään toisia ääniä tuttuun melodiaan

Miltä kuulostavat dissonanssit ja konsonanssit tutussa ympäristössä? Tarkastellaan asiaa säveltämällä!

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Intervallien ominaispiirteet tutuiksi. Opitaan tunnistamaan konsonanssien ja dissonanssien luonteita säveltämällä toisia ääniä tuttuun melodiaan.

Konkreettinen tuotos

Eri karakterisia kaksiäänisiä versioita tutusta melodiasta

Valmistautuminen

Vasta-alkajat: Tutustutaan konsonansseihin ja dissonasseihin ja lajitellaan intervallit niiden mukaan.
Edistyneemmät: Kerrataan intervallien laadut ja lajitellaan intervallit konsonansseihin sekä pehmeisiin ja koviin dissonansseihin.

Valitaan tuttu laulu (yhdessä ryhmän kanssa tai opettajan johdolla), johon toiset äänet sävelletään.

Työskentelyn eteneminen

Lauletaan tuttua melodiaa ja tehdään siitä huomioita.

• Sävelletään dissonansseja toiseksi ääneksi tuttuun melodiaan.

• Sävelletään konsonansseja toiseksi ääneksi tuttuun melodiaan.

• Sävelletään yhdistelmä konsonansseja ja dissonansseja toiseksi ääneksi tuttuun melodiaan.

• Kaikissa kohdissa kiinnitetään huomioita sävelletyn toisen äänen rytmiin. Sen ei tarvitse aina noudattaa melodian rytmiä, vaan se voi olla esimerkiksi liikkuva silloin, kun melodia on pitkällä äänellä tai toisinpäin (ns. komplementaarinen rytmi).

• Soitetaan kaksiääniset melodiat ja pohditaan lopputuloksia. Tehtävä toimii edistyneillä myös erinomaisena solfaharjoituksena.

JATKOTEHTÄVÄ:
- Voidaan koota melodiat variaatiosarjaksi, suunnitella draamallinen eteneminen (esim. prosessi konsonoivasta yhä dissonoivempaan), lisätä dynamiikkamerkintöja, tempoja ja terminologiaa, moduloida eri sävellajeihin, transponoida eri soittimille ja esittää kokonaisuus. Tällöin tehtävään kannattaa varata (ryhmästä riippuen) noin kolme oppituntia.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vaihtoehtoisesti omat soittimet, koskettimisto tai luokasta löytyvät soittimet. Myös tabletti käy äänilähteeksi.

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tehtävä voidaan myös toteuttaa oppilaan itse säveltämällä melodialla.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT