Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


18.

Liten uppgift: Fyll i det som saknas i melodin

Komposition i liten skala. Det är enkelt att komma igång. Deltagarna får en halvfärdig melodi och fyller på med egna toner.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att skriva melodier på nybörjarnivå. Att kläcka melodiska idéer. Att lära sig om melodiska motiv. Att observera hur skillnader i melodin ger musiken olika karaktär.

Konkret resultat

Korta melodier som delvis komponerats av eleverna.

Förberedelse

Börja gärna med en uppgift i helklass så att alla förstår hur det fungerar.

Läraren förbereder lappar med melodier där det saknas toner. Det finns även tomma takter mitt i melodin. En lapp är förslagsvis fyra till åtta takter lång. Melodierna kan vara i vilken musikstil som helst.

Övningen blir enklare om lappen bygger på vissa principer: melodin är tonal; melodin byter inte tonart; melodin upprepar och varierar tydliga motiv; melodin känns naturlig att sjunga och den består till stor del av stegvisa rörelser. På det här sättet blir melodin även en bra gehörsövning.

Läraren kan variera svårighetsgraden utifrån elevgruppens behov och förbereda olika lappar. Exempelvis: en övergång mellan två tonarter; en atonal melodi; en melodi som "går vilse" och förlorar tonarten.

Instruktioner

• Dela ut lappar med en halvfärdig melodi, exempelvis åtta takter lång.

• Lyssna på den halvfärdiga melodin – sjung eller spela. Studera noterna och analysera vad melodin består av (melodiska motiv; stegvis rörelse eller språng; rytmiska upprepningar; tonalt centrum).

• Eleverna fyller i det som saknas i melodin genom att komponera, antingen självständigt eller med hjälp av instruktioner här nedan.

Instruktioner till eleverna:
• Fyll i det som saknas i melodin från olika utgångspunkter och skapa fyra versioner. Ta hjälp av ditt instrument, rösten, keyboardar eller klassinstrument.
1) Utgå från ett melodiskt motiv. Komponera och fyll i det som saknas.
2) Utgå från stegvis rörelse. Komponera och fyll i det som saknas.
3) Utgå från melodiska språng. Komponera och fyll i det som saknas.
4) Blanda stegvis rörelse och språng. Komponera och fyll i det som saknas.

• Efteråt får eleverna redovisa sina melodier och berätta hur det gick. Tips! Eleverna kan även namnge intervall som finns i melodin.

• Kom ihåg att beakta rytmen under arbetets gång.

FÖRSLAG PÅ FORTSÄTTNING:
- Om övningen går hem kan eleverna komponera en fortsättning eller skapa ett stycke med tema och variationer.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Välj ett av följande: rösten, elevernas instrument, keyboardar eller instrument som finns i klassen. Ifall man komponerar med rösten blir uppgiften samtidigt en gehörsövning.

Ytterligare material

Exempel på halvfärdiga melodier:

 

 

 

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER