18.
Liten uppgift: Fyll i det som saknas i melodin
Komposition i liten skala. Det är enkelt att komma igång. Deltagarna får en halvfärdig melodi och fyller på med egna toner.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att skriva melodier på nybörjarnivå. Att kläcka melodiska idéer. Att lära sig om melodiska motiv. Att observera hur skillnader i melodin ger musiken olika karaktär.
Konkret resultat
Korta melodier som delvis komponerats av eleverna.
Förberedelse
Börja gärna med en uppgift i helklass så att alla förstår hur det fungerar.
Läraren förbereder lappar med melodier där det saknas toner. Det finns även tomma takter mitt i melodin. En lapp är förslagsvis fyra till åtta takter lång. Melodierna kan vara i vilken musikstil som helst.
Övningen blir enklare om lappen bygger på vissa principer: melodin är tonal; melodin byter inte tonart; melodin upprepar och varierar tydliga motiv; melodin känns naturlig att sjunga och den består till stor del av stegvisa rörelser. På det här sättet blir melodin även en bra gehörsövning.
Läraren kan variera svårighetsgraden utifrån elevgruppens behov och förbereda olika lappar. Exempelvis: en övergång mellan två tonarter; en atonal melodi; en melodi som "går vilse" och förlorar tonarten.
Instruktioner
• Dela ut lappar med en halvfärdig melodi, exempelvis åtta takter lång.
• Lyssna på den halvfärdiga melodin – sjung eller spela. Studera noterna och analysera vad melodin består av (melodiska motiv; stegvis rörelse eller språng; rytmiska upprepningar; tonalt centrum).
• Eleverna fyller i det som saknas i melodin genom att komponera, antingen självständigt eller med hjälp av instruktioner här nedan.
Instruktioner till eleverna:
• Fyll i det som saknas i melodin från olika utgångspunkter och skapa fyra versioner. Ta hjälp av ditt instrument, rösten, keyboardar eller klassinstrument.
1) Utgå från ett melodiskt motiv. Komponera och fyll i det som saknas.
2) Utgå från stegvis rörelse. Komponera och fyll i det som saknas.
3) Utgå från melodiska språng. Komponera och fyll i det som saknas.
4) Blanda stegvis rörelse och språng. Komponera och fyll i det som saknas.
• Efteråt får eleverna redovisa sina melodier och berätta hur det gick. Tips! Eleverna kan även namnge intervall som finns i melodin.
• Kom ihåg att beakta rytmen under arbetets gång.
FÖRSLAG PÅ FORTSÄTTNING:
- Om övningen går hem kan eleverna komponera en fortsättning eller skapa ett stycke med tema och variationer.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Välj ett av följande: rösten, elevernas instrument, keyboardar eller instrument som finns i klassen. Ifall man komponerar med rösten blir uppgiften samtidigt en gehörsövning.
Ytterligare material
Exempel på halvfärdiga melodier:
Fortsättning
Övningar att fortsätta med