Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


18.

Pieni tehtävä: Jatka tai täydennä melodiaa

Pienimuotoista, matalan kynnyksen säveltämistä, jossa täydennetään annettua melodiaa.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Matalan kynnyksen melodiasävellystä. Erilaisten melodisten aiheiden keksintää ja tämän pohjalta syntyvää pohdintaa eri melodioiden luonteista ja motiivisuudesta.

Konkreettinen tuotos

Lyhyitä melodioita, joissa mukana oppilaan itse säveltämiä katkelmia

Valmistautuminen

Aluksi voidaan tehdä muutama esimerkki taululle yhdessä koko ryhmän kanssa, jotta toimintatapa tulee tutuksi.

Opettaja keksii täydennettävät melodiset aiheet esim. 4-8-tahtiseen kokonaisuuteen, josta puuttuu iskuja/tahteja. Tyylilaji on vapaa.

Yksinkertaisimmillaan tehtävä on tonaalinen, pysyy yhdessä sävellajissa, sisältää selkeitä motiiveja ja muodostaa selkeän, laulettavissa olevan melodisen kaarroksen. Tällöin tehtävä voidaan toteuttaa myös säveltapailuharjoituksena.

Tehtäviä voi myös ryhmän tasosta riippuen olla erilaisia, esim. moduloivia tai sävellajittomia melodioita. Tavoitteena voi myös olla sävellajista "eksyminen".

Työskentelyn eteneminen

• Opettaja antaa oppilaille esimerkiksi kahdeksan tahtisen melodian, joista puuttuu iskuja.

• Lauletaan, soitetaan tai kuunnellaan täydennysmelodiaa ja tehdään siitä huomioita (tarkastellaan esimerkiksi motiiveja, melodista linjaa, rytmiikkaa, tonaliteettia).

• Täydennetään melodia joko vapaasti tai sovitulla tavalla. Olemassa olevaa melodiaa voi pitää lähtökohtana ja sitäkin voi muuttaa.

Sovitulla tavalla täydentäminen:
• Voidaan säveltää samasta täydennysmelodiasta esimerkiksi neljä eri versiota omaa soitinta, omaa ääntä, koskettimistoa tai luokasta löytyviä soittimia käyttäen:
1) Täydennetään melodia siinä esiintyviä motiiveja käyttäen.
2) Täydennetään tehtävä käyttämällä asteittaista liikettä.
3) Täydennetään melodia käyttämällä hyppyjä.
4) Täydennetään melodia käyttämällä hyppyjä ja asteittaista liikettä vapaasti.

• Pohditaan, millaisia melodioista tuli ja tutkitaan niiden sisältämiä intervalleja.
• Jatkuvasti kiinnitetään huomiota rytmiin.

JATKOTEHTÄVÄ:
- Jos innostusta on, voidaan jatkaa melodioita eteenpäin, tehdä niihin B-osa tai variaatiosarja.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vaihtoehtoisesti oma ääni, oma soitin, koskettimisto tai luokkasoittimet. Omalla äänellä toteutettaessa kehitetään samalla säveltapailutaitoja.

Lisämateriaali

Esimerkkejä melodioista:

 

 

 

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT