Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


10.

Liten uppgift: Improvisera pentatoniskt med xylofoner och klangplattor

Kom igång med improvisation! Musicera med xylofoner och klangplattor utifrån den pentatoniska skalan. Låt en elev i taget improvisera ett solo medan resten ackompanjerar.

Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att våga improvisera. Att stödja elever som behöver komma över tröskeln; att övervinna olika former av "jag kan inte".

Att utveckla lyhördhet i ensemblespel.

Att stärka elevernas sociala färdigheter.

Konkret resultat

En musikalisk improvisation

Förberedelse

Förbered en xylofon, för solisten, så att den innehåller tonerna till den pentatoniska skalan. Ta bort plattorna som inte tillhör skalan.

Instruktioner

• Dela ut enskilda klangplattor (kallas även tonboxar) och klubbor till alla elever.

• Enklast gör man så att en elev i taget är solisten och får ha xylofonen med den pentatoniska skalan.

• De övriga kompar solisten genom att slå i jämn rytm fjärdedelsnoter på sina klangplattor (grundton eller kvint).

• Be eleverna lyssna på varandra när de spelar, bland annat är det viktigt att beakta balansen mellan solist och komp.

• Läraren kan ge instruktioner om hur eleverna i kompgruppen får improvisera och variera rytmen samtidigt som de spelar. Eleverna ska följa när någon i gruppen ändrar på rytmen och imitera ändringen. Vem som helst, när som helst, kan inta den ledande rollen i skapandet av variationer.

• Alla ska få möjlighet att vara solisten.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Minst en xylofon eller ett klangspel för soloimprovisation. Preparera instrumentet så att den innehåller tonerna till den pentatoniska skalan och ta bort plattorna som inte tillhör skalan.

Många enskilda klangplattor (grundton eller kvint), minst en platta per elev.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER