10.
Liten uppgift: Improvisera pentatoniskt med xylofoner och klangplattor
Kom igång med improvisation! Musicera med xylofoner och klangplattor utifrån den pentatoniska skalan. Låt en elev i taget improvisera ett solo medan resten ackompanjerar.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att våga improvisera. Att stödja elever som behöver komma över tröskeln; att övervinna olika former av "jag kan inte".
Att utveckla lyhördhet i ensemblespel.
Att stärka elevernas sociala färdigheter.
Konkret resultat
En musikalisk improvisation
Förberedelse
Förbered en xylofon, för solisten, så att den innehåller tonerna till den pentatoniska skalan. Ta bort plattorna som inte tillhör skalan.
Instruktioner
• Dela ut enskilda klangplattor (kallas även tonboxar) och klubbor till alla elever.
• Enklast gör man så att en elev i taget är solisten och får ha xylofonen med den pentatoniska skalan.
• De övriga kompar solisten genom att slå i jämn rytm fjärdedelsnoter på sina klangplattor (grundton eller kvint).
• Be eleverna lyssna på varandra när de spelar, bland annat är det viktigt att beakta balansen mellan solist och komp.
• Läraren kan ge instruktioner om hur eleverna i kompgruppen får improvisera och variera rytmen samtidigt som de spelar. Eleverna ska följa när någon i gruppen ändrar på rytmen och imitera ändringen. Vem som helst, när som helst, kan inta den ledande rollen i skapandet av variationer.
• Alla ska få möjlighet att vara solisten.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Minst en xylofon eller ett klangspel för soloimprovisation. Preparera instrumentet så att den innehåller tonerna till den pentatoniska skalan och ta bort plattorna som inte tillhör skalan.
Många enskilda klangplattor (grundton eller kvint), minst en platta per elev.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med