Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info


10.

Pieni tehtävä: Impro pentatonisella asteikolla malletti-/laattasoittimilla

Tämän harjoitteen avulla oppilaille tarjotaan ensikosketus improvisointiin käyttämällä malletti- tai laattasoittimia sekä pentatonista asteikkoa. Yksi oppilas vuorollaan improvisoi muiden oppilaiden säestäessä solistia.

Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Rohkaista oppilaita improvisoimaan. Kannustaa oppilaita ylittämään oppilaan mahdollinen sisäinen “Minä en osaa enkä uskalla” -kynnys.

Toisten kuuntelemisen kehittyminen yhdessä musisoitaessa.

Vuorovaikutustaitojen kehittyminen.

Konkreettinen tuotos

Improvisoitua musiikkia soitettuna

Valmistautuminen

Mallettisoitin, jolla soitetaan sooloja preparoidaan siten, että soittimessa on käytössä vain tietyn pentatonisen asteikon sävelet. Muut sävelet irroitetaan soittimesta.

Työskentelyn eteneminen

• Oppilaille jaetaan malletti-/laattasoittimet sekä kapulat.

• Yksinkertaisessa muodossa yksi oppilas on kerrallaan solistina sen soittimen äärellä, josta löytyy pentatonisen asteikon sävelet.

• Muut oppilaat toimivat säestäjinä soittaen 1/4-sykkeellä yksiäänistä laattasoitintaan (perussävel tai kvintti).

• Soitettaessa oppilaita ohjeistetaan kuuntelemaan toisiaan (mm. solistin ja säestäjien välinen balanssi).

• Säestystä soittavia voidaan ohjeistaa varioimaan säestysrytmiä. Kun säestysrytmi lähtee muuttumaan, muut ohjeistetaan matkimaan rytmin muuttumista. Kuka tahansa voi milloin tahansa ottaa johtavan aseman säestysrytmin varioitumisessa.

• Kaikille tarjotaan mahdollisuutta kokeilla improvisoimista soolosoittimella.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Vähintään yksi mallettisoitin soolojen improvisointia varten. Soolosoitin preparoidaan siten, että soittimessa on käytössä vain tietyn pentatonisen asteikon sävelet. Muut sävelet irroitetaan soittimesta.

Yksittäisiä laattasoittimia (perussävel tai kvintti) vähintään yksi per oppilas.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä, ja hanke on saanut rahoitusta Suomen Säveltaiteen Tukisäätiöltä sekä Suomen Säveltäjät ry:ltä.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää tai tarjota omia tehtäviäsi sivustolle: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT