5.
Liten uppgift: Intervaller i följd (med örat)
Så blir lektionen i musikteori mer kreativ! Lär ut intervall som ingår i kursen. Därefter får eleverna i uppgift att skapa en intervallföljd utifrån vad de lärt sig.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Eleven provar på att placera intervall efter varandra enligt egen smak. Eleven använder sin kreativitet.
Konkret resultat
En intervallföljd med tre till åtta intervall.
Instruktioner
• Lär ut intervall som ingår i kursen.
• Be eleverna sätta tre till åtta intervall i en ordning, intuitivt med örat, så att resultatet är estetiskt tilltalande för dem själva. Verktyg för att komponera kan exempelvis vara keyboardar, elevernas instrument, pekplattor eller datorer.
•Skriv ner intervallföljden med noter.
•Skriv även namnen på alla intervall.
• Tips! Fortsätt med solmisation och prova på att sjunga intervallföljden.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Det är viktigt att eleverna får höra och spela intervallen under arbetets gång – använd därför keyboardar, elevernas instrument, pekplattor eller datorer.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen är ett exempel på ett elevaktivt arbetssätt inom musiklära och gehör. Läraren lär ut något nytt till eleverna inom ett delområde av musikteori och ger sedan en uppgift där eleverna ska omsätta kunskaperna till kreativt skapande.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med