5.
Pieni tehtävä: Intervallijakso (korvakuulolta)
Tässä harjoitteessa oppilaalle opetetaan opintojaksoon kuuluvat intervallit, minkä jälkeen oppilaan tehtävänä on keksiä lyhyt intervallijakso näitä opetettuja intervalleja käyttäen.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Oppilas alkaa itse kokeilla intervallien järjestämistä intervallijaksoksi mieleiseen järjestykseen (kuulonvaraisesti) käyttäen samalla omaa luovuuttaan.
Konkreettinen tuotos
Itse keksitty intervallijakso, joka pitää sisällään noin 3-8 peräkkäistä intervallia
Työskentelyn eteneminen
• Opetellaan opintojaksoon sisältyvät intervallit.
• Pyydetään oppilaita liittämään (korvakuulolta) toisiinsa noin 3-8 intervallia siten, että lopputulos miellyttää esteettisesti heitä itseään. Työkaluina voidaan käyttää keyboardeja, oppilaiden omia soittimia, tabletteja tai tietokoneita.
•Keksityt intervallijaksot kirjoitetaan nuottipaperille.
•Tunnistetaan intervallit ja kirjoitetaan analyysitulos niiden alapuolelle.
• Nuotinnettu intervallijakso voidaan haluttaessa myös solmisoida.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Keyboardit, oppilaiden omat soittimet, tabletit tai tietokoneet mahdollistavat sen, että oppilas pystyy tekemään harjoituksen kuulonvaraisesti.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämä on esimerkki ilmiöoppimisesta musiikin hahmotustaitojen opiskelussa. Tehdään hahmotustaitojen eri osa-alueista harjoitteita, joissa välittömästi sen jälkeen, kun tietty teoria-asia on opetettu, tuodaan opiskeluun mukaan luova aspekti ohjaamalla oppilaita keksimään oma toteutus aiheesta.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä