22.
Liten uppgift: Skriv en melodi i grupp
Går det att skriva melodier som grupparbete? Javisst. Läs här hur man gör.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att i grupp komponera en melodi och notera den.
Nybörjarnivå: Att lära sig en ny skala och utgå från den då man komponerar. Att fundera på hur skalan låter.
Medelnivå: Att öva på ett visst intervall genom att ge den en framträdande roll i melodin.
Avancerad nivå: Att prata om begreppen sekvens, motiv och transponering. Att lära känna olika speltekniker på ett instrument.
Konkret resultat
En melodi utan ackompanjemang.
Efteråt kan man lägga till stämmor och ackord (enskilt, i par eller i smågrupper).
Instruktioner
- Det är viktigt att lyssna regelbundet på vad man skrivit. Då kan man antingen sjunga melodin själv – och samtidigt träna sitt gehör – eller så kan man använda ett instrument som hjälp. Hjälpinstrumentet behöver inte vara det man skriver melodin för.
Alternativ 1:
- Läraren ställer frågor. Svaren utvecklar melodin steg för steg. Det går att variera ordningen på frågorna.
a) Skriver vi med eller utan taktart? Ifall med, vilken taktart använder vi? Utmaning: Träna på taktsinnet genom att använda udda taktarter eller byt taktart mitt i melodin. Läraren kan också bestämma taktarten med avsikt att träna på något specifikt.
b) Ska vi ha en tonart för melodin? Ifall ja, vilken? Alternativ: Vi lär oss en ny skala och komponerar med den. Till exempel melodisk moll, heltonsskala, akustisk skala eller en kyrkotonart.
c) På vilken ton börjar melodin? Börjar melodin med en upptakt eller på första slaget? Vilket notvärde börjar vi med? Tips! De flesta tonala melodier börjar med en ton som hör till tonika-treklangen.
- Lägg till toner en efter en i melodin. Det går vanligtvis snabbt då läraren ställer frågor enligt samma mönster.
a) Samma ton eller en annan ton?
b) Om tonen är en annan, är den högre upp eller lägre ner?
c)Hopp eller stegvis? Om man väljer ett hopp, hur långt är det?
- Analysera gärna den halvfärdiga melodin emellanåt. Prova på motivanalys. Hittar ni motiv som går att använda i fortsättningen? Begrepp som sekvens och modulation kan vara användbara.
- Kom ihåg att lyssna! Sjung eller spela melodin och fatta beslut på basis av hur det låter.
- Fortsätt att komponera tillsammans tills melodin är färdig. Lägg till dynamik och artikulation.
- Tips! Variera uppgiften om det går trögt. Börja alla tillsammans men fortsätt i smågrupper, eller starta med alternativ 3 istället.
Alternativ 2:
- Komponera endast början på en melodi tillsammans. Fortsätt sedan att skriva enskilt eller i par. Alla gör ett eget slut på melodin.
- Undersök och jämför slutresultaten.
- Tips! Transponera melodin så att du kan komponera med eget instrument, eller så att melodin passar ditt tonregister då du sjunger.
Alternativ 3 (snabbaste resultat!)
- Skissa först en melodisk båge genom att rita en linje på tavlan. Läraren frågar: Börjar melodin i det höga eller i det låga registret, eller i mitten? Går melodin sedan upp eller ner, eller hålls den på stället?
- Fortsätt lika som i alternativ 1 men utgå från ritningen då ni bestämmer melodins riktning.
Fortsättningsuppgifter (då melodin är färdig):
- Sätt ackord till melodin eller komponera en andrastämma.
- Anpassa uppgiften till olika ändamål. Prova på att skriva en atonal melodi, eller fokusera på klangfärg.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
En tavla med notsystem.
Ytterligare kommentarer om övningen
Det är viktigt att läraren endast ställer frågor och låter gruppen bestämma hur melodin går. Utgångspunkten är att läraren inte fattar beslut.
Kom ihåg att lyssna på den halvfärdiga melodin, exempelvis varje gång en ton läggs till. Sjung eller spela igenom alla förslag, gör ett val utifrån hur det låter och skriv in nästa ton.
Om det går trögt att komponera kan det bero på att eleverna inte vet hur melodin låter.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med