Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Tehtäviä eri teemoista
    • Kuunteleminen
    • Mielikuvitus & muut taiteet
    • Musiikin elementit
    • Musiikin rakenteet ja analyysi
    • Musiikkiteknologia
    • Notaatio & musiikkisanasto
    • Soittaminen & laulaminen
    • Sovittaminen & stemmat
    • Tyylilajit & sävellystekniikat
    • Vuorovaikutus & yhteistyö
    • Kaikki tehtävät
  • Opettamisesta
  • Info
  • EN
  • SV


22.

Pieni tehtävä: Melodian sävellys ryhmätyönä

Voiko melodioita säveltää ryhmätyönä? Tämän harjoituksen avulla voi.

Tehtävän laatija
Minna Leinonen

Jaa tehtävä:

Perusteet

Taitotaso
Edistyneet
Hieman edistyneemmät
Syventävä
Vasta-alkajat
Ryhmän koko
Iso ryhmä
Pieni ryhmä (2-8)
Yksilöopetus
Tarvittava aika vähintään
1 oppitunti
2 oppituntia
Kuukausi

Tavoite ja tuotos

Pedagoginen tavoite

Uuden melodian säveltäminen ja sen nuotintaminen ryhmätyönä.

Vasta-alkajien kanssa voidaan opetella uusi asteikko ja säveltää melodia uudella asteikolla. Samalla pohditaan uuden asteikon sävyjä ja tunnelmia.

Hieman edistyneempien oppilaiden kanssa voidaan melodian säveltämisessä harjoitella tiettyä intervallia suosimalla sitä melodisessa kaarroksessa.

Edistyneempien kanssa voidaan samalla oppia sekvenssin, motiivin ja transponoinnin käsite, minkä lisäksi voidaan oppia uutta eri soittotekniikoista.

Konkreettinen tuotos

Yksiääninen melodia, jolle voidaan myöhemmin tehdä toisia ääniä (yksin, pareittain, pienryhmissä tai ryhmässä) ja/tai soinnuttaa melodia

Työskentelyn eteneminen

- Päätetään, millä soittimella teosta sävelletään. Sen ei tarvitse olla sama, jolla teosta esitetään. Esimerkiksi laulu on erinomainen väline säveltämiseen, samalla hyödynnetään säveltapailutaitoja.

Etenemisvaihtoehto 1:
- Sävellys etenee ryhmässä ohjaajan esittämin kysymyksin:
a) Onko tahtiosoitusta? Jos on, mikä? Tahtilajin voi päättää myöhemminkin. Tässä voi myös harjoitella jonkun tietyn tahtilajin omaksumista tai vaihtuvia tahtilajeja, jolloin opettaja määrittelee tahtilajin/lajit.
b) Onko sävellajia? Jos on, mikä? Sävellajin voi päättää myöhemminkin eikä sitä välttämättä tarvita. Voidaan myös harjoitella samalla tiettyä asteikkoa, esim. melodinen molli, kokosävelasteikko, akustinen asteikko, moodit.
c) Miltä säveleltä melodia alkaa? Useimmiten tonaaliset melodiat alkavat sävellajin toonikakolmisoinnun säveleltä, mutta tämän ei tarvitse olla rajoittava tekijä. Alkaako melodia koholla vai iskulla?
Millä aika-arvolla melodia alkaa?

- Tästä eteenpäin melodian sävellys etenee yleensä nopeammin. Seuraavaksi kysytään:
a) Sama sävel vai eri sävel?
b) Jos eri sävel, ylempää vai alempaa?
c) Hypyllä vai asteittain (viereiseen säveleen)? Jos hyppy, kuinka suuri?

- Jatkuvasti voidaan pohtia, mitä tähän mennessä on sävelletty, millaisia aiheita on käytetty. Samalla voidaan tutustua esim. sekvenssin käsitteeseen, modulaatioon, motiivianalyysiin.

- Kuulokuva pidetään mukana koko prosessin ajan, eli lauletaan/soitetaan melodiaa, ja päätökset siitä, minne melodia voisi seuraavaksi jatkua, tehdään aina kuullun/solfan avulla.

- Jatketaan yhdessä, kunnes melodia on valmis. Lisätään dynamiikkoja ja artikulaatioita, jos niitä ei vielä ole sävelletty.
- Vinkki! Jos harjoitus ei tunnu etenevän, voi lähteä liikkeelle etenemisvaihtoehdosta 3 tai lyhyen yhdessä sävelletyn alun jälkeen melodiaa voi edistää pienryhmissä.

Etenemisvaihtoehto 2:
- Voidaan säveltää yhdessä melodian alku ja tehdä sille useita eri lopetuksia yksin tai pareittain.

- Tutkitaan ja vertaillaan lopputuloksia.

- Voidaan transponoida sävelletty melodia eri soittimille.

Etenemisvaihtoehto 3 (yleensä tällä päästään nopeimmin lopputulokseen):
- Piirretään melodian kaarros taululle. Opettaja kysyy oppilailta, mistä se alkaa, kuinka pitkään pysyy paikallaan, liikkuuko ylös vai alas ja piirtää samalla kaarroksen.

- Kun kaarros on olemassa, sävelletään melodia edellä kuvatulla tekniikalla kaarrosta apuna käyttäen.

Jatkotehtäviä (kun melodia on valmis):
- Yksiäänisen melodian voi soinnuttaa tai säveltää sille toisen äänen.

- Tämän harjoituksen voi toteuttaa myös ei-tonaalisena ja sointiväreihin keskittyvänä.

Tehtävän teemat

Musiikin elementit
Harmonia; soinnut
Melodia
Muoto; musiikin dramaturgia
Rytmi
Sointiväri; laajennetut soittotekniikat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Analyysi
Asteikot, sävellajit
Dynamiikka; nyanssit; artikulaatio
Intervallit
Oktaavialat, rekisterit
Tekstuuri
Soittaminen & laulaminen
Korvakuulolta soittaminen
Laajennetut soittotekniikat
Oman äänen käyttö; laulaminen
Säveltapailu; solmisaatio
Solo/Tutti
Tulkinta
Yhdessä soittaminen
Kuunteleminen
Aktiivinen kuunteleminen
Referenssiteokset
Notaatio & musiikkisanasto
Graafinen notaatio
Musiikkisanasto
Partituuri
Perinteinen notaatio
Sovittaminen & stemmat
Instrumentaatio; orkestraatio
Sovittaminen
Stemmat
Musiikkiteknologia
Musiikkiteknologia; musiikkiteknologia
Improvisaatio & vuorovaikutus
Äänen ja liikkeen seuraaminen
Improvisaatio; äänimaisema
Reagointi; vuorottelu
Yhteistyö
Tyylilajit & sävellystekniikat
Aleatorisuus
Imitaatio
Kenttätekniikka
Konkreettinen musiikki
Kontrapunkti
Minimalismi
Pointillismi
Polyfonia
Mielikuvitus & muut taiteet
Kuva; valokuva
Musiikkiteatteri
Tanssi; liike
Tarinasävellys
Teksti
Tunnelma; mielikuvitus

Työskentelyvälineet

Äänitteitä tai nuotteja
Koskettimisto
Luokkasoittimia
Lyömäsoittimia
Muistiinpanovälineet
Musiikkiteknologiaa
Notaatio-ohjelma
Nuottipaperia
Oma ääni
Oma soitin
Sekvensseriohjelma
Televisio, tietokonenäyttö tai videoprojektori
Tietokone, tabletti tai älypuhelin
Valokuvia; kuvia

Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä

Nuottiviivastollinen taulu

Erityisiä havaintoja tehtävästä

Tässä tehtävässä on hyvin olennaista, ettei opettaja tee päätöksiä, vaan ainoastaan esittää ryhmälle kysymyksiä. Melodia etenee vain ryhmän vastauksilla.

Harjoituksen edetessä pidetään kuulokuva koko ajan läsnä (jo yhden sävelen muutoksissa), ja kuunnellaan/lauletaan kaikki ehdotetut vaihtoehdot, minkä jälkeen tehdään valinta, joka nuotinnetaan.

Vinkki: Jos tehtävä ei tunnu etenevän, syynä voi olla kuulokuvan vähäisyys.

Jatkotehtäviä

Jatkoksi soveltuvia tehtäviä

...
Muita samankaltaisia tehtäviä
...

Opus - Sävellyksen tietopankki

Info

Opus 1 – sävellyspedagogiikan aineistopankki on portti säveltämisen avaraan maailmaan. Se tarjoaa kaikille musiikinopetusta järjestäville tahoille ja opettajille inspiroivia näkökulmia sävellyksen alkuopetukseen sekä monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti musiikkioppilaitosten ryhmä-, pienryhmä- ja yksilöopetukseen.

Aineistopankkia ylläpitää Suomen Säveltäjät ry. Kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut sävellyksen ja sävellyspedagogiikan erityisasiantuntijoista koostuva työryhmä. Hanketta on tukenut Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö sekä ruotsinkielisten käännösten osalta Föreningen Svenska Tonsättare. Sivuston toteuttamisessa on käytetty Kopiosto ry:n keräämiä kopiointikorvauksia.
Lue lisää…

Yhteystiedot

Ota yhteyttä, jos haluat tietää lisää: opus1@composers.fi

© Tekijät
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Valokuvat: Markku Klami

Taitotasot

  • Aloitustaso
  • Keskitaso
  • Edistyneet
  • Syventävä taso

Lähtökohdat

  • Kuunteleminen
  • Mielikuvitus & muut taiteet
  • Musiikin elementit
  • Musiikin rakenteet ja analyysi
  • Musiikkiteknologia
  • Notaatio & musiikkisanasto
  • Soittaminen & laulaminen
  • Sovittaminen & stemmat
  • Tyylilajit & sävellystekniikat
  • Vuorovaikutus & yhteistyö
  • KAIKKI TEHTÄVÄT