66.
Liten uppgift: Komponera med tärning
Kasta tärning, låt slumpen avgöra och skriv en melodi. Den här övningen är populär bland elever i alla åldrar!
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att bekanta sig med aleatorik (eng. chance music) på ett roligt sätt.
Att lära sig termer inom kontrapunktisk teknik, så som: omvändning, kräftgång, retrograd inversion, augmentation, diminution och transponering.
Det går bra att anpassa övningen för att lära sig nytt om exempelvis skalor, tonarter, rytmer, notskrift eller tonträffning.
Konkret resultat
Inledning: små melodiska fragment.
Fortsättning: en sammansatt komposition utifrån melodierna.
Instruktioner
- Välj en skala.
- Förbered genom att lyssna på olika tonskalor i klassen. Hur låter skalan? Vilka associationer får du?
- Alternativ: Läraren bestämmer en skala med avsikten att eleverna lär sig nytt. Till exempel: oktatoniska skalan, heltonskalan, akustiska skalan eller liknande. Eller: Utgå från dur eller moll men "krydda" skalan genom att ändra på en ton.
- Dela in klassen i grupper på en till tre personer. Dela ut lappar. Be eleverna att skriva en ton på varje lapp (toner från skalan). Varje grupp tillverkar lappar för alla toner. Eleverna blandar lapparna och lägger dem på bordet med baksidan uppåt.
- Dra ett kort och kasta tärning. Gruppen antecknar resultatet, exempelvis: "tonen c, tre gånger". Dra ett nytt kort och kasta tärning, exempelvis: "tonen g, fem gånger". Fortsätt lika: "fiss, två gånger; ass, en gång."
- Slutresultatet är ett "förråd" av tillgängliga toner. Eleverna skapar melodiska motiv med dessa toner. Ett motiv, med förrådet ovan, kan till exempel vara: "g-g-fiss-c-ass-g-c". Spela melodisnuttarna med hjälp av instrument, eller sjung.
- Det går att skapa olika motiv med samma "förråd". Välj ut möjligheter som låter bra och skriv ner i noter.
- Gör en snabb analys av de olika motiven. Lägg märke till enheter eller intervall som upprepas. Beskriv melodins karaktär och stämning.
- Sätt fokus på rytmen och utveckla. Bestäm notvärden för tonerna. Sätt in pauser. Slipa på notationen. Lägg till dynamik, artikulation och dylikt.
- Prova på härledningar som används inom kontrapunkt, exempelvis: omvändning, kräftgång, diminution, augmentation och så vidare.
- Transponera motiven om det behövs.
- Fri komposition utifrån materialet. Eller fortsätt komponera med lappar och tärning om det känns tryggare så.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Tärningar. Lappar, eventuellt med färdigt utskrivna toner.
Instrument eller rösten. Be eleverna ta med instrument hemifrån, eller använd instrument som finns i klassrummet.
Ytterligare kommentarer om övningen
Det går lika bra att skapa ackordföljder som melodier. Skriv ackord på lapparna istället för toner.
Tips! Skapa "punktmusik" (pointillism), skriv toner som ligger långt ifrån varandra på lapparna.
Tärningarna är endast en utgångspunkt, ett tekniskt hjälpmedel i kompositionsarbetet. När det finns tillräckligt med material kan man glömma tekniken och låta eleverna komponera fritt.
Ytterligare material
Fortsättning
Övningar att fortsätta med