Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI
  • EN


66.

Liten uppgift: Komponera med tärning

 Kasta tärning, låt slumpen avgöra och skriv en melodi. Den här övningen är populär bland elever i alla åldrar!

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bekanta sig med aleatorik (eng. chance music) på ett roligt sätt.
Att lära sig termer inom kontrapunktisk teknik, så som: omvändning, kräftgång, retrograd inversion, augmentation, diminution och transponering.

Det går bra att anpassa övningen för att lära sig nytt om exempelvis skalor, tonarter, rytmer, notskrift eller tonträffning.

Konkret resultat

Inledning: små melodiska fragment.
Fortsättning: en sammansatt komposition utifrån melodierna.

Instruktioner

- Välj en skala.

- Förbered genom att lyssna på olika tonskalor i klassen. Hur låter skalan? Vilka associationer får du?

- Alternativ: Läraren bestämmer en skala med avsikten att eleverna lär sig nytt. Till exempel: oktatoniska skalan, heltonskalan, akustiska skalan eller liknande. Eller: Utgå från dur eller moll men "krydda" skalan genom att ändra på en ton.

- Dela in klassen i grupper på en till tre personer. Dela ut lappar. Be eleverna att skriva en ton på varje lapp (toner från skalan). Varje grupp tillverkar lappar för alla toner. Eleverna blandar lapparna och lägger dem på bordet med baksidan uppåt.

- Dra ett kort och kasta tärning. Gruppen antecknar resultatet, exempelvis: "tonen c, tre gånger". Dra ett nytt kort och kasta tärning, exempelvis: "tonen g, fem gånger". Fortsätt lika: "fiss, två gånger; ass, en gång."

- Slutresultatet är ett "förråd" av tillgängliga toner. Eleverna skapar melodiska motiv med dessa toner. Ett motiv, med förrådet ovan, kan till exempel vara: "g-g-fiss-c-ass-g-c". Spela melodisnuttarna med hjälp av instrument, eller sjung.

- Det går att skapa olika motiv med samma "förråd". Välj ut möjligheter som låter bra och skriv ner i noter.

- Gör en snabb analys av de olika motiven. Lägg märke till enheter eller intervall som upprepas. Beskriv melodins karaktär och stämning.

- Sätt fokus på rytmen och utveckla. Bestäm notvärden för tonerna. Sätt in pauser. Slipa på notationen. Lägg till dynamik, artikulation och dylikt.

- Prova på härledningar som används inom kontrapunkt, exempelvis: omvändning, kräftgång, diminution, augmentation och så vidare.

- Transponera motiven om det behövs.

- Fri komposition utifrån materialet. Eller fortsätt komponera med lappar och tärning om det känns tryggare så.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Tärningar. Lappar, eventuellt med färdigt utskrivna toner.

Instrument eller rösten. Be eleverna ta med instrument hemifrån, eller använd instrument som finns i klassrummet.

Ytterligare kommentarer om övningen

Det går lika bra att skapa ackordföljder som melodier. Skriv ackord på lapparna istället för toner.

Tips! Skapa "punktmusik" (pointillism), skriv toner som ligger långt ifrån varandra på lapparna.

Tärningarna är endast en utgångspunkt, ett tekniskt hjälpmedel i kompositionsarbetet. När det finns tillräckligt med material kan man glömma tekniken och låta eleverna komponera fritt.

Ytterligare material

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1 är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen ”Suomen säveltaiteen tukisäätiö” och föreningen Finlands Tonsättare.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera eller erbjuda dina egna arbetsuppgifter till nätsidan: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER