66.
Pieni tehtävä: Noppasävellys
Sattumanvarainen, kekseliäs ja hauska sävellys arpakuutioilla. Tämä harjoitus on ollut hitti monenikäisten oppilaiden keskuudessa!
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustutaan hauskalla tavalla aleatoriseen sävellystekniikkaan. Samalla voidaan omaksua myös sävellysteknistä käsitteistöä (inversio, retroversio, retroinversio, augmentaatio, diminuutio, transponointi).
Tehtävässä voidaan - lähestymistavasta riippuen - oppia uutta asteikoista, sävellajeista, rytmeistä, nuotinnuksesta, improvisoinnista ja säveltapailusta.
Konkreettinen tuotos
Pieniä sävellysaiheita, joista voi yhdistellä ryhmän yhteisen sävellyksen tai jatkaa yksilötyönä
Työskentelyn eteneminen
- Sovitaan ryhmän käyttämä asteikko.
- Asteikkoa valitessa voidaan kuulostella asteikon tunnelmaa ja miettiä sen herättämiä mielikuvia.
- Liikkeelle voidaan lähteä esim. ajatuksesta, että ”maustetaan” duuria tai mollia vierailla, asteikkoon kuulumattomilla sävelillä. Lähtökohdaksi voidaan ottaa myös uusi, opeteltava asteikko (esim. moodit, melodinen molli, akustinen asteikko, kokosävelasteikko, oktatoninen asteikko).
- Valitaan yksin, pareittain tai triona sattumanvaraisesti haluttu määrä (esimerkiksi 3-5) sävellappuja, jotka noudattavat sovittua asteikkoa (laput väärinpäin, sävelnimi ei näkyvissä).
- Heitetään noppaa kullekin sävelelle, ja merkitään määrät ylös (esim. 3 c:tä, 2 fis:sää, 5 g:tä ja 1 as).
- Keksitään useita motiiveja näitä sävelmääriä käyttäen (esim. edellisillä valinnoilla yksi motiivi voisi olla: g-g-fis-c-g-fis-c-g-as-g-c). Voidaan käyttää apuna omia tai luokasta löytyviä soittimia ja/tai omaa ääntä.
- Huomataan, että samoilla valinnoilla voi säveltää useita erilaisia motiiveja. Kirjoitetaan kaikki motiivit ylös nuottipaperille.
- Analysoidaan keksittyjä motiiveja. Millaisia intervalleja sävelletyissä aiheissa on? Millaisia mielikuvia keksityistä motiiveista tulee?
- Kiinnitetään huomiota rytmiin: motiiveissa voi käyttää eri pituisia aika-arvoja. Lisätään taukoja ja tarkennataan nuotinnusta, lisätään dynamiikkoja, artikulaatioita ja halutessa soittotekniikoita.
- Voidaan permutoida motiiveja eri tavoin ja tehdä niistä esim. inversio eli peilikuva, retroversio eli lopusta alkuun, retroinversio (lopusta alkuun peilikuvana), kirjoittaa ne puolet hitaammin (augmentaatio) tai puolet nopeammin (diminuutio).
- Voidaan transponoida eli siirtää keksittyjä aiheita eri korkeuksille.
- Jatketaan sävellystä joko vapaasti säveltäen, tai tarvittaessa vedetään uusia sävellappuja ja heitetään noppaa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Nopat, sävellaput.
Tehtävä voidaan toteuttaa joko omaa ääntä, omaa soitinta, luokkasoittimia tai koskettimistoja käyttäen.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Sama harjoitus voidaan toteuttaa soinnuilla, jolloin sävellaput korvataan sointulapuilla.
Harjoitus toimii myös pistemusiikkina, ja tällöin sävellappuihin valitaan monia eri korkuisia säveltasoja.
Nopat ovat vain lähtökohta, tekninen apuväline sävellystyössä. Sitten kun aiheita on olemassa, tekniikan voi unohtaa ja jatkaa sävellystä eteenpäin siten kuin oppilas parhaaksi kokee.
Lisämateriaali
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä