3.
Liten uppgift: Lägg en stämma till en sång
Hitta på en stämma till sången som du väljer från sångboken.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att öva lägga stämmor, dels intuitivt med örat och dels genom att tillämpa musikteoretiska kunskaper om intervall.
Konkret resultat
En självgjord stämma till en valfri sång.
Instruktioner
• Eleverna bläddrar i sångboken och väljer en sång. En möjlighet är att eleverna söker upp sidnummer till flera sånger och att läraren avgör vilken av sångerna som bäst lämpar sig för övningen. Ett kriterium kan vara att harmonin är mångsidig.
• Då eleverna valt varsin sång får de arbeta individuellt med keyboard och hörlurar. Uppgiften är att skapa en över- eller understämma till sången genom att dels prova sig fram och dels omsätta i praktiken egna kunskaper om intervall.
• Eleverna skriver ner noter både för den ursprungliga melodin och för stämman som de själva skapat.
• Läraren går runt och kommenterar hur elevernas stämmor fungerar. En hörlursförgrening gör det möjligt att koppla två par hörlurar till keyboarden så att eleven och läraren kan tillsammans lyssna på hur stämmorna låter.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Sångböcker, hörlursförgrening (splitter)
Ytterligare kommentarer om övningen
Det går bra att anpassa övningen för olika kunskapsnivåer. Läraren kan exempelvis ge instruktioner om satstypen – homofoni på nybörjarnivå och polyfoni på avancerad nivå.
Det ska finnas keyboardar till alla elever.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med