3.
Pieni tehtävä: Oma stemma itse valittuun lauluun
Harjoitteessa keksitään stemma laulukirjasta itse valittuun lauluun.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Harjoitellaan stemman säveltämistä korvakuulolta, omaa intervallien teoreettista ymmärrystä soveltaen
Konkreettinen tuotos
Itse keksitty stemmaääni itse valittuun lauluun
Työskentelyn eteneminen
• Oppilaat valitsevat laulukirjasta mieleisensä laulun, tai oppilaita voidaan pyytää kirjoittamaan paperille sivunumerot useammasta mieleisestä laulusta, joista opettaja valitsee yhden harjoitukseen soveltuvan. Valintakriteerinä voi olla sointuharmonian monipuolisuus.
• Laulun valinnan jälkeen oppilaat alkavat (keyboardien äärellä, kuulokkeet päässä) keksiä stemmaääntä valitun laulun melodian ylä- tai alapuolelle korvakuulolta ja käyttäen sen hetkistä teoreettista ymmärrystään intervalleista.
• Oppilas kirjoittaa nuottipaperille sekä alkuperäisen melodian, että itse keksimänsä stemman.
• Opettaja kulkee oppilaalta oppilaalle käyden kommentoimassa oppilaan stemman toimivuutta. Keyboardien kuulokeulostuloon kytkettävä splitteri mahdollistaa sen, että sekä oppilas, että opettaja voivat yhtäaikaa kuunnella miltä oppilaan keksimä stemma kuulostaa.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Laulukirjat, signaalisplitteri
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämä harjoite soveltuu hyvin monentasoisille oppilaille. Vasta-alkajia voidaan pyytää keksimään homofoninen stemma, kun taas edistyneempiä voidaan pyytää keksimään polyfoninen stemma.
Jokaisella oppilaalla tulisi olla käytettävissään oma koskettimisto.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä