29.
Liten uppgift: Olika taktarter för samma melodi
Vad behövs taktarter till? Hur inverkar taktarten på musiken? Komponera och lär dig mer.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att sätta sig in i olika taktarter och vad skillnaderna är. Att öva rytmläsning.
Konkret resultat
En början på ett stycke i olika versioner – melodin är samma, men takten är annorlunda. Nästa lektion kan man välja den inledning som verkar mest intressant och arbeta vidare på stycket, till exempel harmonisera melodin eller skriva fortsättning.
Förberedelse
Alternativ ett: Lektionen innan har eleverna skrivit en gemensam melodi som kan användas i denna övning. (Se exempelvis övning nr 22: Skriv en melodi i grupp.)
Alternativ två: Välj en melodi som alla känner till för att snabbt komma igång. Modifiera rytmen så att den passar i olika taktarter.
Instruktioner
- Dela in klassen i mindre grupper (smågrupper, par eller enskilt) och dela ut melodin. Be eleverna byta taktart och modifiera melodin så att den nya takten känns naturlig. Gör likadant med många taktarter.
- Pröva att förkorta eller förlänga notvärden. Lägg till rytmfigurer om det behövs. Tips! Även oregelbundna taktarter med pulsgrupper av olika längd är möjliga (exempelvis 2+3+2).
- Skriv melodierna i noter. Träna på rytmläsning utifrån noterna. Sjung melodierna eller spela på instrument som finns i klassen.
- Avslutningsvis framför melodierna i helklass. Diskutera hur taktarten påverkar melodierna.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Välj något av följande: rösten, elevernas instrument, keyboardar eller instrument som finns i klassen.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med