29.
Pieni tehtävä: Sama melodia, eri tahtiosoitus
Mihin tahtiosoituksia tarvitaan? Tässä tehtävässä tahtilajien eri karakterit tulevat tutuiksi säveltämällä.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Syvennytään eri tahtiosoitusten karaktereihin ja rytmilukuun.
Konkreettinen tuotos
Useita sävellyksen alkuja samasta melodiasta eri tahtiosoituksin. Näistä voidaan seuraavalla tunnilla valita innostavin ja jatkaa harjoitusta soinnuttamalla yksi melodia, tai säveltämällä sille toinen osa.
Valmistautuminen
Sävelletään melodia yhdellä tunnilla esimerkiksi ryhmäsävellystyönä (ks. harjoitus melodian sävellys ryhmätyönä). Jatketaan toisella tunnilla tämän tahtiosoitusharjoituksen parissa.
Vaihtoehtoinen, helpompi versio: Valitaan kaikille ennestään tuttu melodia, jonka rytmiikkaa muokataan eri tahtiosoituksiin sopivaksi.
Työskentelyn eteneminen
- Sovitetaan ryhmäsävellystyön tuloksena syntynyttä melodiaa yksin/pareittain/pienryhmissä eri tahtiosoituksiin siten, että melodiat ovat kussakin tahtilajissa luontevia.
- Pidennetään tai lyhennetään melodian aika-arvoja ja tarvittaessa lisätään rytmikuvioita. Myös additiiviset tahtiosoitukset toimivat!
- Nuotinnetaan melodiat ja luetaan, lauletaan ja halutessa soitetaan niitä omilla tai luokasta löytyvillä soittimilla.
- Esitetään melodiat ja pohditaan niiden luonteita.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Vaihtoehtoisesti joko oma ääni, oma soitin, koskettimistot tai luokkasoittimet
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä