Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


28.

Liten uppgift: Skapa egna ackord med hjälp av intervaller

En enkel och spännande övning där du fördjupar dina kunskaper om intervall, övar transponering och hittar på nya ackord.

Uppgiftens skapare
Minna Leinonen

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att skapa egna, fantasirika ackord utifrån intervaller och transponering.

Konkret resultat

Självgjorda ackord som senare kan ligga till grund för melodiskrivning.

Förberedelse

Eleverna kan inledningsvis få repetera intervalltyper (små, stora, rena och så vidare) och träna på transponering.

Instruktioner

Skapa ackord utifrån intervall. Sätt igång med fyra deluppgifter:

• (1) Välj ett intervall. Stapla intervaller av den här typen på varandra. Skapa ett eller flera ackord, förslagsvis med tre till fem toner per ackord, och skriv ner ackorden på ett notblad.

• (2) Välj två intervall. Varva de två intervallen och stapla på höjden. Skriv ner färdiga ackord.

• (3) Börja med ett större intervall på bottnen av ackordet. Lägg till toner så att ackordet blir tätare ju högre upp man kommer. Skriv ner färdiga ackord.

• (4) Börja med ett mindre intervall på bottnen av ackordet. Lägg till toner så att ackordet blir glesare ju högre upp man kommer. Skriv ner färdiga ackord.

• Här passar det bra att transponera de färdiga ackorden till några olika tonhöjder. På så sätt har du mer ackord att välja ifrån.

• Välj ut ackord som du tycker om och sätt ackorden i valfri ordning. Skapa en till tre olika ackordföljder. En ackordföljd kan bestå av tre till sex ackord.

• Lyssna på de färdiga ackordföljderna. Fundera kring vilka känslor musiken väcker och hur harmoniken inverkar på känsloläget.

• Välj en taktart och utveckla den harmoniska rytmen. Tips: Alla ackord behöver inte vara lika långa.

• Tänk på harmoniken dramaturgiskt och få fram spänning i ackordföljden. Vilket ackord är mest spänningsfyllt? Hur bygger man upp spänningen?

• Det går även att skapa en melodi till färdiga ackordföljder och att arrangera musiken för olika instrument.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Harmoni-instrument fungerar bäst, till exempel en keyboard som finns i klassen eller en pekplatta med en pianoapp.

Elever som spelar harmoni-instrument så som gitarr eller ackordeon kan gärna ta med sitt instrument hemifrån.

Det går också att komponera med ett melodi-instrument så att man spelar brutna ackord.

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER