16.
Liten uppgift: Skriv en melodi till barnens raplåt ”Valokuvia”
En enkel melodi- och dynamikövning för yngre elever. Ta avstamp i barnmusiken som skapats av Soile Perkiö och Hannele Huovi.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att öva rytmläsning från noter. Att analysera stycket som helhet. Att i grupp komponera en melodi till raplåten, förslagsvis utifrån en tonart eller en skala som man väljer tillsammans. Att lära sig nya musikord.
Konkret resultat
En komposition med utgångspunkt i en viss musikalisk parameter – rytm, text, melodi, dynamik, harmonik eller klangfärg – beroende på vad man väljer.
Instruktioner
• Bli bekant med rytmen till raplåten "Valokuvia" (på finska). Läs, klappa eller spela rytmen, även utan låttext. Utgå från noterna som finns i boken "Lastenhuoneen laulukirja".
• Fundera tillsammans på dynamiken: Finns det en höjdpunkt där ljudstyrkan tilltar? Sjunker energinivån vid något avsnitt? Lägg till dynamik, nyanser och artikulation.
• Bestäm en tonart i helklass (valfritt): Vilken skala vill klassen utgå från? Behåller man samma skala genom hela stycket eller byter man känsloläge, exempelvis övergår från dur till moll?
• Det går bra att komponera i smågrupper, parvis eller enskilt – dela i så fall stycket och ge grupperna varsin bit av låten, exempelvis en textrad. Eller: Komponera hela melodin i helklass.
• Det finns repetition i texten. Fundera: Vill man upprepa melodin eller vill man skriva en ny melodi för upprepningen?
• Skapa en melodi till låten med hjälp av instrument eller rösten. Melodin utgår från skalan som bestämts i förväg. Skriv ner melodin ovanför rytmen antingen med tonnamn eller tonstavelser (solmisation).
• Framför melodierna i klassen. Diskutera helheten.
• Slutligen kan man lämna bort orden helt och hållet så att texten bara har gett en rytmisk struktur till musiken. Det kan vara att man vill göra ändringar i rytmen då texten utelämnas.
FÖRSLAG PÅ FORTSÄTTNING:
• Arbeta parvis och skriv en andra stämma till melodin när den är färdig. Tips! Byt notblad med varandra och lägg en stämma till en melodi som någon annan skrivit.
• Lägg till ackord. Förslagsvis: Skriv ackordbeteckningar på tavlan i helklass och spela på piano. Alternativt: Fortsätt arbeta i smågrupper.
• Nästa lektion: Spela melodin på gehör eller skriv ner hela stycket med noter (rytm och melodi).
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Noter till stycket "Valokuvia" finns i boken:
Perkiö, Soili & Huovi, Hannele (2016). Lastenhuoneen laulukirja. Helsingfors: Tammi.
Ytterligare kommentarer om övningen
Låttexten kan utelämnas om man gör en instrumentalversion.
Beakta upphovsrätten när du använder dig av materialet.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med