4.
Liten uppgift: Små melodier utifrån notnamn.
Så blir lektionen i musikteori mer kreativ! Lär ut namnen på toner och oktaver samt deras placering på notsystemet. Därefter får eleverna i uppgift att skapa en liten melodi utifrån vad de lärt sig.
Uppgiftens skapare
Tapio Lappalainen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Eleven provar på att ordna toner enligt egen smak och att kläcka melodiska idéer. Eleven använder sin kreativitet.
Konkret resultat
Ett motiv, en fras eller en kort melodi.
Instruktioner
- Lär ut de tonnamn och oktavnamn som ingår i kursen.
- Be eleverna placera toner efter varandra och skapa på så sätt ett melodiskt motiv eller en fras. Börja med att bara spela melodin (utan noter) på keyboard eller med instrument som eleverna tagit med hemifrån. Alternativt: Arbeta elektroniskt på dator eller pekplatta.
- Skriv ner melodin med noter.
- Namnge noter och oktaver under arbetets gång.
- Tips! Det går även bra att använda solmisation.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Det är viktigt att eleverna får höra och spela melodin under arbetets gång – använd därför keyboardar, elevernas instrument, pekplattor eller datorer.
Ytterligare kommentarer om övningen
Övningen är ett exempel på ett elevaktivt arbetssätt inom musiklära och gehör. Läraren lär ut något nytt till eleverna inom ett delområde av musikteori och ger sedan en uppgift där eleverna ska omsätta kunskaperna till kreativt skapande.
Fortsättning
Övningar att fortsätta med