4.
Pieni tehtävä: Lyhyt motiivi, fraasi tai melodia säveltasoista
Tässä harjoitteessa oppilaalle opetetaan tietyt opintojaksoon kuuluvat säveltasot oktaavialoineen, minkä jälkeen oppilaan tehtävänä on keksiä lyhyt motiivi, fraasi tai melodia juuri opetettuja säveltasoja käyttäen.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Oppilas alkaa itse kokeilla säveltasojen järjestämistä mieleiseen järjestykseen käyttäen samalla omaa luovuuttaan.
Konkreettinen tuotos
Lyhyt motiivi, fraasi tai melodia
Työskentelyn eteneminen
- Opetellaan opintojaksoon sisältyvät nuottien nimet ja oktaavialat.
- Pyydetään oppilaita liittämään säveltasoja peräkkäin (korvakuulolta) siten, että niistä muodostuu lyhyt motiivi, fraasi tai melodia käyttäen keyboardeja, oppilaiden omia soittimia, tablettejä tai tietokoneita työkaluina.
- Nuotit kirjoitetaan nuottipaperille.
- Säveltasot ja niiden oktaavialat tunnistetaan ja kirjoitetaan nuottiin.
- Haluttaessa nuotinnettu motiivi, fraasi tai melodia voidaan myös solmisoida.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Keyboardit, oppilaiden omat soittimet, tabletit tai tietokoneet mahdollistavat sen, että oppilas pystyy tekemään harjoituksen kuulonvaraisesti.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tämä on yksi esimerkki imiöoppimisesta musiikin hahmotustaitojen opiskelussa. Tehdään musiikin hahmotustaitojen eri osa-alueista harjoitteita, joissa välittömästi sen jälkeen, kun tietty teoria-asia on opetettu, tuodaan opiskeluun mukaan luova aspekti siten, että ohjataan oppilaita keksimään oma toteutus aiheesta.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä