70.
Ljud i en rytmisk loop
Enstaka ljud i lager på lager skapar ett rytmiskt ljudlandskap.
Uppgiftens skapare
Minna Leinonen
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att aktivt lyssna på gruppen och att följa ledaren; att komma igång med improvisation.
Syftet kan också vara att lära sig en ny taktart.
Konkret resultat
Ett rytmiskt ljudlandskap.
Förberedelse
Någon lek som värmer upp rösten eller tränar rytmik, förslagsvis en variation på "trasiga telefonen" med röstljud (ljudet går runt i ringen och förvandlas så småningom till ett annat ljud).
Instruktioner
• Ledaren håller takten och visar slagen exempelvis med fingrarna – tummen upp för första slaget, pekfingret för andra och så vidare. Antalet taktslag ska vara ett tal mellan tre och tio. Åtta slag är bäst att börja med (det vill säga två takter i 4/4). Fyra slag fungerar bra i mindre grupper. Behåll den valda taktarten genom hela övningen.
• Deltagarna lägger in varsitt eget ljud i ledarens puls, en i taget. Det är viktigt att lyssna på helheten hela tiden. Så här kan det exempelvis gå till: Den första deltagaren spelar ett susande ljud på slag ett. Den andra deltagaren lyssnar på ljudet och väljer sedan att spela sitt eget ljud på slag fyra. Den tredje deltagaren lyssnar en stund och väljer vilket slag hen vill spela sitt ljud på. Alla deltagare upprepar alltid sitt ljud på samma taktslag – varken ljudet eller placeringen i loopen ändras.
• Tips! Ledaren kan i början räkna högt och på samma gång visa slagen med fingrarna.
• Det går bäst att hålla pulsen om det finns ett ljud på första slaget genast från början – antingen kan ledaren spela ett ljud, eller så kan man be en deltagare att lägga in sitt ljud på första slaget. Huvudregeln är att deltagarna ska välja endast ett ljud, eller några snabba ljud som kan spelas under tiden för det egna takstlaget. Det går även att lägga in ljudet mellan slagen (off-beat).
• När alla ljud har fått sin plats kan deltagarna variera loopen med extra anvisningar från ledaren, förslagsvis:
- att dra ut på ljuden så att de breder ut sig över flera taktslag.
- att förkorta ljuden och spela staccato.
- att uttrycka ljuden i ett känsloläge, exempelvis: slött, överenergiskt eller ilsket.
- att följa ledaren som visar ett crescendo, ett diminuendo med mera.
• En möjlighet är att sedan lägga in nya ljud på nya taktslag, en deltagare i taget, samtidigt som man behåller de gamla ljuden på sina platser. Lyssna på ljudlandskapet en stund. Ledaren kan ge extra anvisningar, som ovan.
• Utelämna det första ljudet, och då blir ljudlandskapet annorlunda.
• När alla förstår övningen kan även deltagarna få agera ledare. En ytterligare möjlighet är att välja ett tema för ljudlandskapet, till exempel skog, cirkus eller liknande.
• Det går även bra att utgå från en viss skala i övningen.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Gör övningen med något av följande: rösten, body percussion, klassinstrument eller elevernas instrument.
Det fungerar bra att utföra övningen i två omgångar: först med rösten, sedan med instrument.
Ytterligare kommentarer om övningen
Med hjälp av den här övningen kan man lära ut nya, udda taktarter (exempelvis 5/8 eller 7/8).
Fortsättning
Övningar att fortsätta med