Sävellyksen tietopankki

Sävellyksen tietopankki

  • Övningar
    • Att lyssna
    • Fantasi & andra konstarter
    • Musikens element
    • Musikens former och musikanalys
    • Musikteknologi
    • Notation & musikterminologi
    • Att spela & sjunga
    • Att arrangera & skriva stämmor
    • Stilarter & kompositionsteknik
    • Samarbete & kommunikation
    • ALLA UPPGIFTER
  • Om undervisning
  • Info
  • FI


71.

Ljudverk utifrån mobilinspelningar

Skapa konkret musik genom att improvisera i klassen. Utgå från ljud som eleverna spelat in på mobilen i förväg. Efteråt kan man arbeta vidare på ljuden, planera och skapa ett grafiskt noterat verk.

Uppgiftens skapare
Esa Ylivaara

Dela uppgiften:

Premisser

Nivå
Avancerad
Fördjupande
Medel
Nybörjare
Gruppstorlek
Enskild undervisning
Liten grupp (2-8)
Stor grupp
Minimitid
1 lektion
2 lektioner
En månad

Mål och resultat

Målsättning

Att bekanta sig med konkret musik (musique concrète).

Att få se hur det går att skapa ett fungerande musikverk utifrån omgivningens ljud.

Konkret resultat

Ett kort ljudverk, antingen improviserat eller planerat.

Förberedelse

Eleverna får i hemläxa: "Spela in på mobilen, eller en annan inspelare, ett ljud på 2–20 sekunder och ta med inspelningen på lektionen."

Eleverna får fritt välja ljudkällan, det kan vara vad som helst (även instrument), men det är bra om ljudet är på något sätt personligt, särskilt och tydligt.

Instruktioner

- Varje deltagare ska spela sitt ljud fem gånger. Stycket slutar när alla har gjort detta och lagt ner mobilen som tecken.

- Det är inte meningen att man ska spela sitt ljud konstant. Lyssna på helheten och spela ljudet som en reaktion på impulser från andra. Det är även möjligt att komma överens om en längd på stycket, förslagsvis ungefär tre minuter.

- Analysera hur det lät efteråt. Vilka klanger och situationer uppkom? Blev det en dramaturgisk struktur på det? Hur lika eller olika var ljuden? Vilka ljud passade bra ihop? Blev det en bra längd på stycket?

- Som en extra uppgift kan man skapa ett planerat stycke utifrån samma ljud. Identifiera ljud med symboler och sätt in dem i ett grafiskt partitur.

- Fundera om det är möjligt att framföra stycket genom att spela på instrument från det grafiska partituret.

Kategorier

Musikens element
Form; musikens dramaturgi
Harmoni; ackord
Klangfärg; spelteknik
Melodi
Rytm
Musikens form och analys
Analys
Dynamik; nyanser; artikulation
Intervaller
Oktavomfång, register
Skalor, tonarter
Texturer
Att spela och sjunga
”Extended techniques”
Att sjunga, att använda rösten
Att spela på gehör
Att spela tillsammans
Solo/Tutti
Tolkning
Tonträffning; solfège
Att lyssna
Att lyssna aktivt
Referensverk
Notation & musikterminologi
Grafisk notation
Musiktermer
Partitur
Traditionell notation
Att arrangera & skapa stämmor
Att arrangera
Instrumentering; orkestrering
Stämmor
Musikteknologi
Musikteknologi; musikteknologi
Improvisation & samarbete
Att följa ljud och rörelse
Att reagera; att turas om
Improvisation; ljudlandskap
Samarbete
Stilarter & kompositionsteknik
Aleatorik
Imitation
Kluster; ljudmoln
Konkret musik
Kontrapunkt
Minimalism
Pointillism
Polyfoni
Fantasi & andra konstarter
Berättelsekomposition
Bild; fotografi
Dans; rörelse
Musikteater
Sinnesstämning; fantasi
Text

Verktyg & material

Dator, pekplatta eller smartphone
Ditt instrument
Fotografier; bilder
Inspelningar eller noter
Instrument i klassen
Keyboard
Musikteknologi
Notpapper
Notskrivningsprogram
Papper och penna
Rösten
Sequencer
Slaginstrument
TV, datorskärm eller videoprojektor

Beskrivning

Eleverna använder mobilerna, eller ljudinspelare av annat slag, i övningen.

Se till att det är enkelt att spela upp ljudet (upprepade gånger) och att det går att justera volymen.

Ytterligare kommentarer om övningen

Det går att variera antalet uppspelningar, och det lönar sig att anpassa det till gruppens storlek. Tre uppspelningar räcker bra i en mindre grupp.

Det går att utföra övningen i enskild undervisning.

Övningen blir roligare om eleverna inte avslöjar sina ljud för de andra i förväg.

Ifall att eleverna vill ha mer tips om vad som är ett bra ljud kan de få följande instruktion: ”Ljudet kan förslagvis vara emotionellt, dramatiskt eller stämningsfullt. Exempel på bra inspelningar är koltrastens sång; ett Bartókpizzicato; ett sul ponticello -ljud på ett stråkinstrument; ett speciellt ackord på något instrument; sorlet av vatten; skramlet av plåtburkar som faller; bullret av en borr vid ett vägbygge."

Fortsättning

Övningar att fortsätta med

...
Motsvarande övningar
...

Info

Opus 1, producerad av Finlands Tonsättare rf, är en materialbank för kompositionspedagogik och en inledning till att börja tonsätta. Sajten tar fram inspirerande utgångspunkter för kompositionsundervisning. Innehållet riktar sig till musikpedagoger och läroanstalter för musik. På materialbanken finns ett mångsidigt urval av övningar för både gruppundervisning och enskild undervisning.

Helheten är planerad och förverkligad av en arbetsgrupp bestående av experter inom komposition och kompostionspedagogik. Projektet har tilldelats finansiering av stiftelsen Suomen Säveltaiteen Tukisäätiö. Föreningen Svenska Tonsättare har bidragit med stöd för att förverkliga de svenska översättningarna.
Läs mera…

Kontaktuppgifter

Ta kontakt om du vill veta mera: opus1@composers.fi

© Uppgifternas skapare
Design: Farm / Antti Kangassalo
Code: Call to Action
Fotos: Markku Klami
Svensk översättning: Dante Thelestam, Tove Djupsjöbacka

Nivå

  • Nybörjare
  • Avancerad
  • Medel
  • Fördjupande

Utgångspunkter

  • Att lyssna
  • Fantasi & andra konstarter
  • Musikens element
  • Musikens former och musikanalys
  • Musikteknologi
  • Notation & musikterminologi
  • Att spela & sjunga
  • Att arrangera & skriva stämmor
  • Stilarter & kompositionsteknik
  • Samarbete & kommunikation
  • ALLA UPPGIFTER