71.
Ljudverk utifrån mobilinspelningar
Skapa konkret musik genom att improvisera i klassen. Utgå från ljud som eleverna spelat in på mobilen i förväg. Efteråt kan man arbeta vidare på ljuden, planera och skapa ett grafiskt noterat verk.
Uppgiftens skapare
Esa Ylivaara
Premisser
Minimitid
Mål och resultat
Målsättning
Att bekanta sig med konkret musik (musique concrète).
Att få se hur det går att skapa ett fungerande musikverk utifrån omgivningens ljud.
Konkret resultat
Ett kort ljudverk, antingen improviserat eller planerat.
Förberedelse
Eleverna får i hemläxa: "Spela in på mobilen, eller en annan inspelare, ett ljud på 2–20 sekunder och ta med inspelningen på lektionen."
Eleverna får fritt välja ljudkällan, det kan vara vad som helst (även instrument), men det är bra om ljudet är på något sätt personligt, särskilt och tydligt.
Instruktioner
- Varje deltagare ska spela sitt ljud fem gånger. Stycket slutar när alla har gjort detta och lagt ner mobilen som tecken.
- Det är inte meningen att man ska spela sitt ljud konstant. Lyssna på helheten och spela ljudet som en reaktion på impulser från andra. Det är även möjligt att komma överens om en längd på stycket, förslagsvis ungefär tre minuter.
- Analysera hur det lät efteråt. Vilka klanger och situationer uppkom? Blev det en dramaturgisk struktur på det? Hur lika eller olika var ljuden? Vilka ljud passade bra ihop? Blev det en bra längd på stycket?
- Som en extra uppgift kan man skapa ett planerat stycke utifrån samma ljud. Identifiera ljud med symboler och sätt in dem i ett grafiskt partitur.
- Fundera om det är möjligt att framföra stycket genom att spela på instrument från det grafiska partituret.
Kategorier
Musikens form och analys
Att spela och sjunga
Notation & musikterminologi
Att arrangera & skapa stämmor
Musikteknologi
Stilarter & kompositionsteknik
Fantasi & andra konstarter
Verktyg & material
Beskrivning
Eleverna använder mobilerna, eller ljudinspelare av annat slag, i övningen.
Se till att det är enkelt att spela upp ljudet (upprepade gånger) och att det går att justera volymen.
Ytterligare kommentarer om övningen
Det går att variera antalet uppspelningar, och det lönar sig att anpassa det till gruppens storlek. Tre uppspelningar räcker bra i en mindre grupp.
Det går att utföra övningen i enskild undervisning.
Övningen blir roligare om eleverna inte avslöjar sina ljud för de andra i förväg.
Ifall att eleverna vill ha mer tips om vad som är ett bra ljud kan de få följande instruktion: ”Ljudet kan förslagvis vara emotionellt, dramatiskt eller stämningsfullt. Exempel på bra inspelningar är koltrastens sång; ett Bartókpizzicato; ett sul ponticello -ljud på ett stråkinstrument; ett speciellt ackord på något instrument; sorlet av vatten; skramlet av plåtburkar som faller; bullret av en borr vid ett vägbygge."
Fortsättning
Övningar att fortsätta med