71.
Kännykkä-äänitysteos
Toteutetaan improvisoimalla konkreettisen musiikin teos kännykällä etukäteen tehdyistä äänityksistä. Tämän jälkeen äänistä voidaan työstää suunniteltu, graafisesti notatoitu teos.
Tehtävän laatija
Esa Ylivaara
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Tutustutaan konkreettiseen musiikkiin.
Havaitaan, miten ympäristön äänistä voi toteuttaa toimivan musiikkiteoksen.
Konkreettinen tuotos
Lyhyehkö ääniteos improvisoiden tai suunnitellusti.
Valmistautuminen
Oppilaita pyydetään äänittämään ennakkoon puhelimellaan tai muulla äänityslaitteella 2-20 sekuntia kestävä ääni ja ottamaan se tunnille mukaan.
Äänen lähde voi olla mikä tahansa, (myös oma soitin), mutta on hyvä, jos ääni on jollain tavalla persoonallinen ja erottuva.
Työskentelyn eteneminen
- Jokainen oppilas soittaa oman äänensä viisi kertaa. Teos loppuu, kun kaikki ovat tehneet tämän ja laittaneet puhelimensa pois merkiksi.
- Omaa ääntä ei ole tarkoitus soittaa jatkuvasti, vaan kuunnellen ja reagoiden sillä muiden ääniin. Voidaan myös sopia teokselle ohjeellinen kesto, esimerkiksi kolme minuuttia.
- Jälkeenpäin analysoidaan kuultua. Minkälaisia sointeja/tilanteita syntyi? Tuliko draaman kaarrosta? Olivatko äänet samanlaisia tai erilaisia? Mitkä äänet toimivat hyvin yhdessä? Oliko teos sopivan mittainen?
- Jatkotehtävänä voidaan tehdä suunniteltu teos käyttäen samoja ääniä. Äänet identifioidaan symboleina ja sijoitetaan graafiseen partituuriin.
- Mietitään, voisiko näin syntyneen graafisen partituurin toteuttaa soittimilla.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tehtävässä oppilas käyttää omaa puhelintaan tai muuta äänityslaitetta.
On varmistettava, että äänen saa laitteesta soitettua helposti (myös useita kertoja) ja että äänenvoimakkuuden voi säätää sopivaksi.
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Soittokertojen määrää voi ja kannattaa muokata ryhmän kokoon nähden sopivaksi; pienemmän ryhmän kanssa esimerkiksi kolme kertaa riittää hyvin.
Tehtävän voi toteuttaa myös yksilöopetuksessa.
Tehtävä on hauskempi, mikäli oppilaat eivät paljasta äänitystään etukäteen muille.
Jos oppilaat kaipaavat lisää vinkkejä siitä, millainen ääni olisi hyvä, voi heitä ohjeistaa esim. seuraavasti:
”Ääni voi olla esimerkiksi emotionaalinen, dramaattinen tai tunnelmallinen. Sopivia ääniä ovat vaikkapa mustarastaan laulu, jousisoittimen Bartòk-pizzicato tai sul ponticello -ääni, jokin persoonallinen sointu jollakin soittimella, veden solina, peltipurkkipinon kaatuminen tai katupora.”
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä